Jaar op jaar werden er afgelopen kwartaal amper één procent minder telefoons verkocht vergeleken met dezelfde periode in 2022.
Volgens onderzoeksbureau Canalys herstelt de smartphonemarkt zich gestaag, maar er heerst nog heel wat onzekerheid. Toby Zhu, analist bij Canalys: “De globale macro-economische en geopolitieke onzekerheden zorgen voor heel wat fragiliteit in het huidige herstel van de channel-operaties.”
Het onderzoeksbureau verwacht dat de groei binnen de smartphonemarkt op de middellange tot lange termijn minder zal groeien. Het waarschuwt fabrikanten voor een degelijke monitoring van stockniveaus.
“We zien dat smartphone-fabrikanten hierop inspelen om eventuele toekomstige prijspieken in de toeleverketen aan te kunnen.”
Samsung voert de lijst aan
Kijken we naar de grootste smartphonemerken wereldwijd, dan zien we dat Samsung op één blijft staan, maar marktaandeel inlevert en op 20 procent strandt. Apple verliest ook een beetje en komt op 18 procent uit. Xiaomi blijft stabiel op 14 procent staan wereldwijd en Oppo (en OnePlus) op 10 procent.
Fabrikant | Q3 2022 marktaandeel | Q3 2023 marktaandeel |
Samsung | 22% | 20% |
Apple | 18% | 17% |
Xiaomi | 14% | 14% |
Oppo | 10% | 9% |
Transsion | 6% | 9% |
Anderen | 31% | 32% |