SAS bereidt zich voor op mogelijke beursgang in 2024

SAS

Twee weken geleden trok SAS zich terug uit het plan om zich te laten overnemen door Broadcom. Nu maakt het bedrijf bekend van plan te zijn om de beurs te betreden in 2024. 

SAS gaat de nodige voorbereidende stappen nemen, zoals de structuur van zijn financiële rapporten verfijnen en bepaalde operationele processen stroomlijnen. Daarnaast gaat SAS zich vooral focussen op groeimarkten. 

Op dit moment wordt SAS gezien als een van ‘s werelds grootste spelers op het gebied van data-analyse. Het bedrijf wil daar verder blijven investeren.

SAS laat weten dat het in 2020 een omzet van ongeveer 3 miljard dollar behaalde. Dit was maar liefst het 45e jaar op rij dat het bedrijf winstgevend is. Volgens cijfers van SAS is het bedrijf in de eerste helft van dit jaar met nog eens 8,4% gegroeid. 

Een bedrijf met geschiedenis

SAS werd in 1976 opgericht door James Goodnight en John Sall. Nog altijd staan beide heren aan het roer van het bedrijf. Goodnight heeft ongeveer twee derde van de SAS-aandelen in zijn bezit en Sall bezit het andere derde deel. Beide heren zijn multimiljardair, maar een groot deel van hun bezit zit vast in het bedrijf. Met een leeftijd van respectievelijk 78 en 73 is het aannemelijk dat Goodnight en Sall hun vermogen vrij willen maken. 

Met een geschiedenis als die van SAS is het een beter idee om naar de beurs te treden dan het bedrijf te verkopen, beweert Forreser Research principal analyst Boris Evelson. “SAS is een bekende en populaire merknaam. Een beursintroductie zorgt ervoor dat de merknaam in leven blijft”, aldus Evelson. 

SAS heeft een unieke cultuur met een sterke focus op een goede work-life balance. Volgens Evelson zorgt de beursgang ervoor dat deze cultuur behouden kan blijven. Zo kunnen alle medewerkers van SAS zich blijven focussen op de producten en klanten, zonder afgeleid te worden door veranderingen die in het bedrijf ontstaan na een overname

Dit is niet de eerste keer dat SAS plannen aankondigde om naar de beurs te stappen. Ook in het voorjaar van 2000, toen de internetzeepbel zijn piek bereikte. Het bedrijf liet deze plannen destijds op de plank liggen. Een wijs besluit aangezien de markt een paar maanden later ineenstorte.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.