De Belgische voetbalclub RWD Molenbeek (RWDM) installeert begin volgend jaar een zogeheten ‘fast lane’ die seizoenkaarthouders snellere toegang tot het stadion verleent. Twee camera’s, gekoppeld aan gezichtsherkenningssoftware, scannen supporters op basis van een eerder geà¼ploade profielfoto.
De oplossing is ontwikkelt door het Belgische Auto-ID bedrijf Zetes, dat juli vorig jaar nog met toestemming van de Belgische mededingingsautoriteit is overgenomen door Panasonic. De ‘fast lane’ moet abonnementhouders meer gemak bieden.
“Dit project is een uitstekend voorbeeld van de manier waarop wij kunnen profiteren van de innovatieve capaciteiten van de Panasonic-groep, waar Zetes nu deel van uitmaakt. Er zijn talrijke toepassingen voor deze technologie op het gebied van personenidentificatie waarin Zetes is gespecialiseerd. Wij hopen dat dit project ons in staat zal stellen om ook bij anderen belangstelling te wekken”, zegt Alain Wirtz, CEO van Zetes.
Privacy gewaarborgd
Supporters die nu een nieuwe seizoenskaart hebben al de mogelijkheid hun foto te uploaden, zodat ze straks ook bij het vergeten van hun kaart tijdens thuisspeeldagen alsnog zonder problemen het stadion binnen kunnen. De foto’s worden opgeslagen op een server van RWDM, die niet gekoppeld is aan het internet dan wel een ander systeem.
Ook data zoals straks verkregen via de camera’s bij de ingang wordt niet opgeslagen en alleen geautoriseerd personeel heeft naar eigen zeggen toegang tot deze data. De voetbalclub garandeert langs deze weg de privacy van abonnementhouders.
De ‘fast lane’ wordt momenteel getest zonder dat er nog sprake is van effectieve gezichtsherkenning. Begin 2019 wordt de automatische poort geïnstalleerd en gaat de jaar durende pilot van start.
Gerelateerd: AI in de praktijk: van voetbal-transfers tot slimme zeecontainers