Nieuwe digitaliseringspartner Releaf richt zich exclusief op Belgische bouwsector

releaf bouwsector

Het Belgische bedrijf Releaf ziet officieel het levenslicht. Releaf wil een digitaliseringspartner zijn voor de Belgische bouwsector en bouwbedrijven begeleiden naar efficiënte digitalisatie.

Nieuwe speler Releaf wil digitale trajecten in de bouwsector vlotter doen verlopen. Oprichtster Emilia Van de Maele ziet dat bouwbedrijven kampen met structurele problemen bij digitaliseringsprojecten. 70 procent van de digitaliseringsprojecten in de bouw gaan buiten scope, timing en budget: het gevolg van onvoldoende inzicht in interne processen en verkeerde verwachtingen rond technologie.

Dit wil Releaf oplossen. Het jonge bedrijf ontwikkelde hiervoor een aanpak gebaseerd op standaardtemplates en analysetools die snel inzetbaar zijn. Door concrete en haalbare doelstellingen te formuleren en ondersteuning te bieden tijdens de implementatie, wil Releaf digitale transformatie realistischer en beheersbaarder maken.

Gestandaardiseerd op maat

Hoewel Releaf ervan uitgaat dat veel bouwbedrijven tegen gelijkaardige uitdagingen aanlopen, beseft het dat ieder bedrijf uniek is. De gestandaardiseerde aanpak laat voldoende ruimte voor maatwerk op basis van de specifieke context van het bedrijf. Zo wil Releaf vermijden dat digitaliseringsprojecten ontsporen en zorgen voor frustratie bij medewerkers en klanten.

Releaf zal niet rechtstreeks technologieoplossingen bieden, maar zich opstellen als tussenschakel tussen de bouwbedrijven en de technologieleveranciers. De oprichting komt er op een moment dat steeds meer bouwbedrijven beseffen dat digitalisering noodzakelijk is om concurrentieel te blijven, maar de sprong niet durven wagen. Volgens Releaf ligt de sleutel in het wegnemen van drempels en het aanreiken van concrete oplossingen die aansluiten bij de praktijk.