Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat de grote meerderheid van de bevraagde organisaties hun jaarlijkse investeringen in generatieve AI hebben verhoogd.
Uit een onderzoek van Capgemini blijkt dat 80 procent van de organisaties wereldwijd het voorbije jaar hun investeringen in generatieve AI verhoogd hebben. Die grotere investeringen gaan gepaard met een bredere adoptie van generatieve AI. Bijna alle organisaties die deelnamen aan de survey (97%) staan toe dat werknemers generatieve AI op een of andere manier gebruiken. Het vertrouwen in AI-agenten neemt toe en stimuleert de omzet en innovaties.
De survey werd uitgevoerd bij 1.100 leidinggevende bij organisaties met een jaaromzet van meer dan een miljard dollar in veertien landen waaronder Frankrijk, Duitsland, Nederland en Spanje.
Grotere investeringen
Van de 1.100 ondervraagde leidinggevenden wereldwijd gaf 80 procent aan dat het hun investeringsbudget sinds het jaar voordien voor generatieve AI verhoogd heeft. De overige 20 procent bleef op hetzelfde investeringsniveau. Bij geen enkel bedrijf was er een afname van het investeringsbudget vastgesteld.
lees ook
Belgische bedrijven zitten mee op AI-trein
“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie. Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisatie, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren,” merkt Pascal Brier op, Chief Innovation Officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee.
Vertrouwen in AI-agenten
Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer organisaties de meerwaarde van generatieve AI inzien. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat werknemers generatieve AI op een of andere manier gebruiken. Bovendien is bijna driekwart (74%) van de organisaties het erover eens dat het gebruik van generatieve AI bijdraagt aan de omzet en innovaties.
Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit. Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse.
“Naarmate de investeringen toenemen, signaleren de opkomst van meer complexe, autonome AI-systemen een nieuw tijdperk van generatieve AI dat de manier waarop bedrijven opereren zou kunnen beïnvloeden. Om hun AI-reis voort te stuwen, moeten organisaties sterke datafundamenten leggen met duidelijke processen om data verspreid over verschillende silo’s te beheren en data-integratie over alle functies heen mogelijk te maken”, besluit Brier. In deze evolutie zullen vertrouwen, transparantie en accountability een centrale rol blijven spelen.