OpenAI maakt nog geen winst op ChatGPT. Zelfs het duurste Pro-abonnement van 200 dollar per maand kost het bedrijf meer geld dan het oplevert.
OpenAI is er tot heden nog niet in geslaagd om winst te maken op ChatGPT. Ook het in december geïntroduceerde ChatGPT Pro-abonnement brengt daar voorlopig geen verandering in. “Krankzinnig: we verliezen momenteel geld op Pro-abonnementen! Mensen gebruiken het veel meer dan we hadden verwacht”, schrijft Sam Altman op X.
Het ChatGPT Pro-abonnement zag vorige maand het levenslicht tijdens de ‘kerstactie’ van OpenAI. Voor een prijs van 200 dollar per maand krijg je ‘onbeperkte toegang’ tot alle modellen van OpenAI, inclusief de nieuwste modellen Sora en o1. Altman zou de prijs van het abonnement zelf bepaald hebben in de verwachtingen dat het de juiste prijs zou zijn om winst te maken.
Vijf miljard dollar verlies
OpenAI wordt geconfronteerd met torenhoge kosten om ChatGPT draaiende te houden. Met name de infrastructuurkosten draaien hoog uit. OpenAI realiseerde 3,7 miljard dollar aan inkomsten in 2024, maar maakt toch bijna vijf miljard dollar verlies. Het bedrijf geeft toe ‘meer kapitaal’ nodig te hebben om het hoofd boven water te houden.
Een herstructurering van het bedrijf moet voor meer winstgevendheid zorgen. OpenAI is deels een bedrijf met winstoogmerk en een non-profit onderzoeksinstelling. In de nieuwe structuur zouden de commerciële activiteiten veel meer gewicht in de schaal leggen.
lees ook
OpenAI wil AGI commercialiseren nog voor het bestaat
Zo kan het bedrijf meer inkomsten halen uit zijn activiteiten, wat de huidige structuur belemmert. Op zijn beurt zal dat nieuwe investeerders aantrekken. Dat ChatGPT-abonnementen in de toekomst duurder worden, valt dus niet uit te sluiten.