ChatGPT-maker OpenAI speelt met het idee om advertenties toe te voegen aan zijn AI-producten, al heerst er nog verdeeldheid onder de leidinggevenden.
OpenAI zou de mogelijkheden verkennen om advertenties toe te voegen aan zijn AI-producten, volgens de Financial Times. De ChatGPT-maker zit momenteel in een herstructurering van een non- naar for-profit-organisatie. Sarah Friar, chief financial officer bij OpenAI, vertelde de Financial Times dat OpenAI een advertentiemodel overwoog en dat het van plan was “goed na te denken over wanneer en waar we advertenties implementeren”.
Volgens twee mensen met kennis van de zaak, bestaat er echter verdeeldheid onder de leidinggevenden van OpenAI over hoe advertenties eruit zouden kunnen zien op hun platformen.
Van non- naar for-profit
OpenAI heeft plannen om volgend jaar over te stappen van een non-profitorganisatie naar een for-profitorganisatie. De huidige structuur is namelijk redelijk complex, waarbij een non-profitorganisatie toezicht houdt op een winstgevende tak, een holdingmaatschappij en een andere winstgevende entiteit. Dit leidt vaak tot frustratie bij investeerders en verwarring bij het personeel, die werken aan een commercieel product.
lees ook
ChatGPT bereikt kaap van 200 miljoen wekelijkse gebruikers
Een for-profitorganisatie moet natuurlijk inkomsten genereren en winst maken. Het trainen van nieuwe modellen gaat gepaard met hoge kosten. Hierdoor zoeken AI-start-ups manieren om hun technologie te commercialiseren om geld binnen te halen.
In een ander recent interview met de Financial Times, zei Friar dat de ChatGPT-maker streeft naar 1 miljard gebruikers volgend jaar. Ze zetten hun pijlen op nieuwe AI-agenten, infrastructuur en partnerschappen om de groeispurt waar te maken. OpenAI ronde recent een financieringsronde af en wordt momenteel gewaardeerd op 150 miljard dollar.
Advertenties verkennen
OpenAI zou advertentietalent ingehuurd hebben van rivalen waaronder Meta en Google, volgens mensen bekend met de zaak aan de Financial Times, alsook een FT-analyse van LinkedIn-accounts. Friar: “Ons huidige bedrijf maakt een snelle groei door en we zien aanzienlijke kansen binnen ons bestaande bedrijfsmodel. Hoewel we openstaan voor het verkennen van andere inkomstenstromen in de toekomst, hebben we geen actieve plannen om advertenties na te streven.”
lees ook
Meta ontvangt fikse boete voor oneerlijke concurrentie advertenties
Friar heeft samen met kevin Weil, chief product officer bij OpenAI, een schat aan advertentie-ervaring. “Weil komt namelijk van Instagram en weet hoe advertenties werken”, aldus Friar. Hoewel adverteren een logische stap is naar meer inkomsten, bestaat er nog verdeeldheid onder de leidinggevenden van OpenAI. Volgens twee mensen met kennis van de discussie is er nog geen eenduidigheid binnen het team over hoe het er zou kunnen uitzien op hun platform.