Het is geen geheim dat Nutanix aast op VMware-klanten die het gevoel hebben dat ze uit de boot vallen sinds de overname door Broadcom. De CEO waarschuwt echter dat een tsunami aan nieuwe klanten niet aan de orde is.
Nutanix is als geen ander gepositioneerd om te profteren van de overname van VMware voor Broadcom. Broadcom richt zich met een nieuwe strategie immers exclusief op ’s werelds allergrootste klanten, onder andere door licenties verplicht te bundelen. Kleinere partijen vallen uit de boot en zien de licentiekost voor hun afname soms wel vertienvoudigen. Nutanix had nooit de naam de goedkoopste te zijn, maar in vergelijking met de nieuwe VMware-licenties voor heel veel bedrijven zijn de oplossingen van het bedrijf plots wel een enorm aantrekkelijk alternatief.
Geen tsunami
Toch tempert Nutanix-CEO Rajiv Ramaswami de verwachtingen. Hij bevestigt weliswaar dat hij een influx aan VMware-klanten verwacht, maar van een tsunami zal geen sprake zijn. “Veel klanten hebben overeenkomsten van meerdere jaren gesloten met VMware voor de acquisitie met Broadcom rond was”, weet hij. “Zij hebben tijd om hun beslissing te maken.”
Andere partijen moeten misschien wel vernieuwen, maar zijn in snelheid gepakt. Wie binnen enkele maanden tegen een vernieuwing van zijn licentieovereenkomst aankijkt, kan niet plots z’n biezen pakken en naar een alternatief zoals Nutanix verhuizen. Een migratie kost tijd.
De CEO verwacht dan ook dat de opportuniteit voor Nutanix gradueel zal aandikken. In eerste instantie verwacht Ramaswami dat klanten met een 3-tier-omgeving die aan vernieuwing toe is, klaar zullen zijn om een goede babbel te hebben met Nutanix. De voordelen van HCI zullen in dat gesprek hoog op de agenda staan.
Broadcom ziet blijheid
Broadcom van zijn kant is het niet eens met de vaststelling van Nutanix en anderen. Aan ITdaily herhaalt Padma Sudarsan, Chief architect software defined edge voor VMware onder Broadcom, dat Broadcom “het aanbod eenvoudiger wilde maken en ervoor zorgen dat klanten juiste producten kopen en die hen de meeste waarde bieden”. Ze voegt nog toe dat ze zelf merkt dat prospecten en klanten dol zijn op de eerlijkheid van Broadcom.
Wij vernemen dat er een grond van waarheid in die claim zit, maar enkel voor de allergrootste bedrijven. Voor hen is de nieuwe strategie van Broadcom inderdaad overzichtelijk en interessant. Iets kleinere partijen, die naar Belgische normen nog steeds onder de noemer ‘groot’ vallen, zouden toch minder tevreden zijn.