De GSMA wilde jaarlijkse MWC-conferentie in Barcelona laten doorgaan dit jaar. Als de beurs daadwerkelijk kan doorgaan, zal het nut daarvan betwistbaar zijn. Enkele grote partijen laten al duidelijk weten dat ze afwezig blijven.
De GSMA wil MWC in Barcelona laten doorgaan. Op 28 juni hoopt de organisator om 50.000 aanwezigen te ontvangen op de beursvloer. Het realisme van dat plan net als de wenselijkheid zijn twijfelachtig.
MWC is traditioneel de grootste beurs in zijn soort. De jaarlijkse technologiehoogmis trekt doorgaans meer dan 100.000 bezoekers afkomstig van 200 landen. Mobiele technologie is de rode draad van het evenement, dat gepaard gaat met grote aankondigingen van belangrijke fabrikanten. Zo kondigt Samsung in de regel zijn nieuwe Galaxy S-toestellen in Barcelona aan. Nieuwe routers, laptops en zelfs volledig nieuwe technologieën worden er uit de doeken gedaan. Tenminste: als er geen wereldwijde pandemie woedt.
Hobbelig traject
Vorig jaar werd MWC uiteindelijk afgelast na een pijnlijk en hobbelig parcours richting die onvermijdelijke conclusie. De beurs vindt in de regel eind februari plaats. In aanloop naar het event leek werd de ernst van Covid-19 in Europa nog onderschat, zodat het lange tijd leek dat het evenement wel kon doorgaan. MWC beloofde bovendien strikte hygiënemaatregelen. Uiteindelijk gaven de fabrikanten de doorslag: een veelvoud van grote bedrijven gaf aan het risico niet te willen nemen, waardoor de GSMA zich genoodzaakt zag de beurs af te gelasten.
Dit jaar lijkt de GSMA vastbesloten om hetzelfde traject te volgen. De organisator belooft opnieuw strakke maatregelen en halveert bovendien de capaciteit van MWC. Toch wil de GSMA nog 50.000 mensen van over de hele wereld samenbrengen. 29 juni is nog veraf, maar het is nu al duidelijk dat de wereldwijde vaccinatiecampagne tegen dan nog volop bezig zal zijn. De plannen van de GSMA oogsten dan ook de nodige kritiek.
Wie neemt deel?
Opnieuw komt er een duidelijk signaal van de grootste sponsors. Sony, Nokia en Ericsson zijn traditioneel erg aanwezig op MWC. De drie technologiebedrijven beslisten nu al dat ze niet in persoon aanwezig zullen zijn op MWC. Ook Oracle zegt preventief af. Daarmee leggen de bedrijven een stevige bom onder het evenement. De kans dat andere grote sponsors in die voetsporen volgen, is groot. Niemand wil immers een deel uitmaken van het PR-fiasco wanneer MWC ondanks de maatregelen toch een superverspreidingsevent wordt. Bovendien belooft de internationale nieuwsdekking miniem te zijn: belangrijke nieuwsorganisaties gaven al aan afwezig te blijven.
Zo blijven we achter met een open vraag: waarom doet de GSMA dit? Het financiële aspect weegt vermoedelijk zwaar door: de organisatie heeft de inkomsten van de beurs nodig. In realiteit lijkt het echter onmogelijk om MWC in de eerste helft van dit jaar te organiseren. Zelfs wanneer de beurs doorgaat, zal dat slechts als een schim van het echte evenement zijn. Grote aankondigingen als onderdeel van MWC moet je dit jaar niet verwachten. De kans bestaat dus dat we dit jaar een MWC lite zien, dat bijlange niet de gewoonlijke relevantie haalt.