Moderniseringsplannen Proximus stuiten op weerstand bij zenders

Proximus kondigde vorige week trots een vernieuwde versie van zichzelf aan. Daarbij hoorde een nieuwe klantgerichte interface gebaseerd op persoonlijke suggesties naar de klant toe. Daar zijn de grootste Belgische zenders echter niet mee opgezet.

Met een groots opgezet project wil Proximus zich herlanceren als de modernste en meest vooruitstrevende telecomprovider van het land. In een uitgebreid plan lanceert Proximus onder andere een nieuwe op Android gebaseerde decoder en de optie om slimme advertenties op maat van de kijker naar tv-schermen te sturen. Centraal in het aanbod naar de klant toe staat een nieuwe interface: Proximus Pickx. Met het opzet van die interface kunnen Belgische zenders niet lachen, aldus De Tijd.

Netflix-interface

Pickx moet een Netflix-achtige interface bieden waarbij kijkers niet liniair door zenders scrollen maar een aanbod op maat te zien krijgen via het dashboard. Dat aanbod moet bestaan uit entertainment van verschillende bronnen waaronder lokale tv. De zenders werden echter niet geconsulteerd door Proximus. Bovendien werd hen verteld dat Proximus er bij lancering op zou wijzen dat er nog geen deal was met de zenders, wat niet gebeurde.

VRT, DPG Media (vroeger Medialaan / De Persgroep), RTBF en RTL hekelen de aanpak van Proximus in een brief naar de provider. Daarin is sprake van een ‘deloyale aanpak’. Ze noemen het initiatief van Proximus een bedreiging voor het lokale audiovisuele landschap. De zenders zouden van het begin af aan bezwaren hebben geuit tegen Pickx, maar die legde Proximus klaarblijkelijk naast zich neer. De zenders zouden juridische stappen overwegen.

Nieuwe deal

Het grootste probleem is vermoedelijk dat Pickx programma’s van zenders loskoppelt van de zenders zelf. Via het gepersonaliseerde aanbod krijgen kijjkers een programmalijst op maat te zien, gebaseerd op voorkeuren en genres. Traditioneel genieten heel wat zenders van vaste klanten die ’s avonds in de zetel ploffen, hun favoriete kanaal opzetten en daar niet meer vanaf stappen tot de tv uit gaat. Pickx dreigt dat model, inclusief de reclame-inkomsten van blokken tussen programma’s door, op de helling te zetten. De zenders hopen op een nieuwe deal met Proximus, al is niet duidelijk wat ze precies willen. Bovendien is het nog maar de vraag of Proximus echt iets verkeerds doet.

Gerelateerd: Proximus vindt zichzelf heruit met Android-decoder en slimme advertenties

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home