Meta’s ‘akkoord gaan of betalen’-model in strijd met consumentenbescherming

De Europese Commissie beweert dat Meta’s ‘akkoord gaan of betalen’-model in strijd is met de consumentenbescherming. Het bedrijf krijgt tot 1 september om een oplossing voor te stellen, of de volgende boete hangt boven Meta’s hoofd.  

De Europese Commissie heeft Meta erop gewezen dat het ‘akkoord gaan of betalen’-model voor Facebook en Instagram in strijd is met de consumentenbescherming. Eerder deze maand werd Meta al benaderd voor dit model, maar dan vanuit het oogpunt van de Digital Markets Act (DMA).

Meta opereert namelijk als poortwachter binnen de DMA en moet zich aan allerhande bepalingen houden. Nu wordt het model ook in vraag gesteld door de consumentenbescherming. De Consumer Protection Cooperation (CPC) van de EU geeft Meta tot 1 september 2024 de tijd om te reageren op het bericht en een oplossing voor te stellen. 

‘Akkoord gaan of betalen’-model

Vorig jaar introduceerde Meta een nieuw model waarbij gebruikers tussen twee opties konden kiezen: ofwel betaal je 12,99 euro per maand om Facebook en Instagram te gebruiken zonder advertenties, ofwel betaal je niet en geef je het bedrijf toestemming om persoonlijke gegevens te verzamelen voor gepersonaliseerde advertenties.  

lees ook

‘Akkoord gaan of betalen, zegt Meta; ‘Betaal maar’, zegt EU

De Europese Commissie was hier niet mee gediend en liet in het kader van de DMA een vooronderzoek uitvoeren. Dat kan leiden tot een boete van maximaal tien procent van de jaarlijkse globale omzet, ofwel meer dan 125 miljard euro gebaseerd op de cijfers van 2023. 

In strijd met consumentenbescherming

De Europese Commissie gaat nog een stapje verder en bekijkt Meta’s model nu vanuit het standpunt van de consumentenbescherming. Volgens leden van de CPC gebruikt het bedrijf verwarrende taal om uit te leggen hoe zowel de betalende als ‘gratis’ versie van Facebook en Instagram werken. Bovendien zou het ook misleidend zijn om de advertentievrije versie gratis te noemen, aangezien gebruikers nog steeds toestemming moeten geven voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens voor advertenties. 

lees ook

Apple en Meta mogen grote EU-klacht verwachten voor het einde van de zomer

In het kader van de wetgeving van consumentenbescherming beschuldigt de CPC Meta ervan de richtlijn oneerlijke handelspraktijken en de richtlijn oneerlijke contractvoorwaarden te schenden. Hiervoor riskeert Meta een boete die kan oplopen tot vier procent van de jaaromzet voor de EU-landen waarin het beschuldigd wordt. De CPC geeft Meta tot 1 september 2024 de tijd om te reageren op het bericht en een oplossing voor te stellen.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.