Meta zwicht voor DMA met ‘minder gepersonaliseerde advertenties’

Meta voegt ‘minder gepersonaliseerde advertenties’ op Facebook en Instagram toe, als reactie op de vraag van Europese regelgevers in het kader van de DMA.

Meta lijkt zich dan toch te schikken naar de regels van de Digital Markets Act (DMA). Mark Zuckerberg’s bedrijf staat namelijk onder juridische druk vanwege zijn ‘betalen of akkoord’-model. Dat model zet gebruikers voor een binaire keuze: gegevens delen met Meta voor advertentiedoeleinden, of betalen. Deze binaire keuze is volgens de Europese Commissie in strijd met de DMA.

Daar lijkt Meta nu toch verandering in te brengen. Het bedrijf schrijft in een blogpost dat de prijzen van een abonnement zonder advertenties verlaagd zullen worden, en het gratis abonnement  ‘minder gepersonaliseerde advertenties’ zal bevatten. Het is nog niet duidelijk of deze zet voldoende is om mogelijke sancties te ontlopen.

Betalen of akkoord

Meta staat al een lange tijd onder juridische druk. De Europese Commissie startte deze zomer een onderzoek naar het ‘betalen of akkoord’-model van Meta. Dat zou in strijd zijn met de Digital Markets Act (DMA), die stelt dat gebruikers keuzevrijheid moeten hebben over welke gegevens ze al dan niet delen. Met het ‘betalen of akkoord’-model biedt Meta zijn gebruikers geen keuze. Wil je je gegevens niet delen? Dan betaal je abonnementsgeld.

Minder gepersonaliseerd

Ondertussen lijkt Meta toch terug te komen op dit model, met een verlaging van 40 procent van de abonnementsprijs zonder advertenties. Bovendien zullen gebruikers in de EU een extra keuze krijgen om Facebook en Instagram gratis te gebruiken met ‘minder gepersonaliseerde advertenties. “In de minder gepersonaliseerde optie zullen we aanzienlijk minder gegevens gebruiken om advertenties weer te geven, dus advertenties kunnen minder relevant zijn voor de interesses van een persoon”, zo staat te lezen in de blog.

lees ook

Meta’s ‘akkoord gaan of betalen’-model in strijd met consumentenbescherming

De verlaagde prijzen zijn sinds vandaag doorgevoerd. Het maandelijkse abonnement gaat van 9,99 euro naar 5,99 euro per maand op het web, of van 12,99 naar 7,99 euro per maand op iOS en Android. Elk extra Facebook- of Instagram-account kost vier euro maand op het web en vijf euro per maand op iOS en Android. Of deze wijzigingen voldoende zijn om in lijn te zijn met de DMA-richtlijnen, is nog niet duidelijk.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.