Tijdens het filmfestival in Cannes eerder dit jaar werd The Lion’s Share gelanceerd door het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties en Australisch productiebedrijf Finch. Het initiatief wil dieren vergoeden voor hun verschijning in reclameclips en maakt daarvoor gebruik van machine learning.
“Dieren verschijnen in twintig procent van alle advertenties die we te zien krijgen. Toch ontvangen ze niet altijd de steun die ze verdienen. The Lion’s Share laat zien dat we door vandaag een klein verschil te maken, de opportuniteit hebben om morgen een ongezien verschil te maken”, zei Sir David Attenborough tijdens de lancering in Cannes. Attenborough is ambassadeur van het Lion’s Share-initiatief.
The Lion’s Share is een idee van het Australisch productiebedrijf Finch en krijgt de steun van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties. Aangesloten reclamebedrijven kunnen 0,5 procent van hun mediabudget voor advertenties waarin een dier verschijnt aan het fonds doneren. Op die manier worden de dieren vergoed voor hun rol in de reclameclips.
Het initiatief hoopt zo 100 miljoen dollar in te zamelen over een periode van drie jaar. Dat geld wordt geïnvesteerd in een reeks programma’s voor natuurbehoud en dierenwelzijn, die worden uitgevoerd door de Verenigde Naties en maatschappelijke organisaties.
Machine learning
Voor de technische ondersteuning werkt The Lion’s Share samen met Data61, de innovatietak van de Australische Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO). Data61 moest een antwoord zoeken op de vraag hoe dieren die verschijnen in reclameboodschappen automatisch de ‘auteursrechten’ kunnen krijgen waar ze recht op hebben.
“Het klinkt als een heel eenvoudig idee, maar in feite wordt het alleen mogelijk gemaakt door beeldherkenning en machine learning om automatisch de dieren in de film te herkennen”, vertelt Adrian Turner van Data61 aan ZDNet. “[The Lion’s Share] is een goed voorbeeld van hoe we machine learning en artificiële intelligentie kunnen gebruiken, niet alleen voor productiviteitswinst, maar ook om nieuwe waarde te creëren die voorheen niet mogelijk was.