Lycamobile zou prepaidklanten niet genoeg hebben geïnformeerd over de terugbetaling van ongebruikt belkrediet. Het BIPT geeft daarom een boete van 280.000 euro.
Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) legt telecomoperator Lycamobile een boete van 280.000 euro op omdat het bedrijf prepaidklanten onvoldoende informeerde over hun recht op terugbetaling van ongebruikt belkrediet bij overstap naar een andere operator.
Wettelijk verplicht
Sinds begin 2023 moeten telecomoperatoren volgens de wet gebruikers van prepaidkaarten bij een nummeroverdracht de optie geven om hun resterende beltegoed terug te vragen. De operator mag daarbij maximaal vijf euro administratiekosten aanrekenen. Het bedrag moet worden overgeschreven op de bankrekening van de klant of via een ander afgesproken kanaal.
Volgens het BIPT bood Lycamobile niet genoeg kanalen aan om dat verzoek in te dienen en informeerde klanten niet duidelijk over de procedure.
BIPT blijft controleren
Volgens het instituut schiet Lycamobile tekort in het aanbieden van minstens twee toegankelijke manieren om de terugbetaling aan te vragen. Bovendien werden klanten onvoldoende geïnformeerd over hun rechten. Lycamobile kan nog in beroep gaan tegen het besluit.
Het BIPT maakt duidelijk dat de bescherming van de consument binnen elektronische communicatie een kernprioriteit blijft. De controle-inspanningen worden in de loop van dit jaar verder gezet. Onlangs introduceerde het BIPT nog een extra beveiligingsmaatregel tegen simkaartfraude na de datalek bij Orange.
lees ook