AI-investeringen in de EMEA-regio stijgen in 2025, gedreven door generatieve AI, maar bedrijven kampen met uitdagingen zoals opschaling, datakwaliteit en een tekort aan vaardigheden.
AI-investeringen in de EMEA-regio stijgen in 2025 naar 20 procent van de IT-budgetten. Dat is een grote sprong ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Lenovo. Generatieve AI wordt steeds belangrijker, maar bedrijven kampen met uitdagingen zoals schaalbaarheid en een tekort aan vaardigheden. Get onderzoek werd uitgevoerd bij 620 IT- en zakelijke leiders in de EMEA-regio.
In 2025 stijgt het AI-budget in de regio naar twintig procent volgens het onderzoek, tegenover dertien procent vorig jaar. Generatieve AI speelt hierin een grote rol: het gebruik ervan stijgt van twaalf procent naar 44 procent, terwijl de aandacht voor interpretatieve en voorspellende AI afneemt.
AI-geïntegreerde applicaties waren vorig jaar de grootste investering, maar de focus verschuift nu naar de ontwikkeling en het beheer van AI-modellen. Hier gaat 32 procent van de AI-budgetten naartoe, een stijging van tien procent ten opzichte van vorig jaar.
Moeite met schalen en governance
Ondanks de groeiende investeringen blijven bedrijven worstelen met opschalingsproblemen (30 procent) en datakwaliteitskwesties (29 procent). Governance en compliance zijn niet overal goed geregeld: 46 procent van de bedrijven heeft AI-governance geïmplementeerd, maar 26 procent ervaart beperkingen in de handhaving en 22 procent heeft geen plannen om een governancebeleid op te zetten.
Hybride infrastructuur speelt een belangrijke rol bij AI-implementaties. Ongeveer 65 procent van de bedrijven gebruikt on-premise of hybride infrastructuur, terwijl 18 procent de publieke cloud inzet.
Bedrijven geven vier factoren aan als cruciaal voor een succesvolle AI-adoptie: data-soevereiniteit en compliance (32%), integratie met bestaande systemen (32 procent), training van werknemers (31 procent) en de beschikbaarheid van kwalitatieve data (31procent). Organisaties die deze uitdagingen aanpakken, kunnen AI effectiever inzetten en hun concurrentiepositie versterken.
Kanttekeningen
Daarnaast groeit de interesse in AI Professional Services: 27 procent van de bedrijven maakt hier al gebruik van, terwijl nog eens 72 procent deze diensten onderzoekt of implementeert. Dat Lenovo daarnaar peilt in het onderzoek, is niet verwonderlijk. De fabrikant probeert zichzelf te positioneren in de markt als zo’n aanbiedere van professionele ondersteuning.
Tot slot winnen AI-pc’s volgens Lenovo aan populariteit: tien procent gebruikt ze al, 25 procent test ze en 65 procent overweegt implementatie. Ook dat verdient een fikse kanttekening: Lenovo en andere OEM’s noemen onder impuls van Microsoft en Intel zowat alle nieuwe computers “AI-pc’s”. Bijgevolg kan Lenovo concluderen dat iedere organisatie die nieuwe computers wil, met AI-pc’s bezig is. Wil je grootmoeder een nieuwe computer, dan is ze zogezegd geïnteresseerd in een AI-pc. Dat impliceert vooral dat bedrijven hun laptopvloot organisch vernieuwen, en niet dat er plots een enorme interesse is in een nieuwe categorie van pc’s. AI-pc’s bestaan zoals we eerder aanhaalden vooral in hoofde van marketingdepartementen.