Intel maakt komaf met zijn AGX-groep. De business unit wordt opgesplitst in twee teams, die Intel op hun beurt in bestaande divisies integreert.
Intel splitst zijn Accelerated Computing Systems en Graphics Group op. De interne divisie, vaker afgekort als AGX, stond in voor de ontwikkeling van de Intel Arc-GPU’s waarvan de eerste producten dit jaar op de markt kwamen. Intel is niet van plan om zijn grafische ambities onder de mat te vegen, maar denkt dat een andere interne structuur daarvoor meer aangewezen is. Dat is straf, aangezien AGX pas vorig jaar werd opgericht.
De chipbouwer splitst de divisie nu in een tak voor server-GPU’s en accelerators en een andere gericht op grafische kaarten voor consumenten. De teams die de datacenter-GPU’s bouwen komen terecht onder de Data Center en AI (DCAI)-divisie, waar vandaag ook de Xeon-productlijn leeft. Het werk aan GPU’s voor gamers wordt onderdeel van de Client Compute Group (CCG). Voor het eerstvolgende kwartaal blijft financiële rapportage nog wel onder AGX zitten.
Koduri
Raja Koduri, de chiplegende aan het hoofd van AGX, krijgt zijn oude job terug. Hij wordt opnieuw Chief Architect en zal belangrijke technische ambities ondersteunen over het hele bedrijf. Dat gaat breder dan alleen GPU’s maar betreft opnieuw de CPU’s, AI-architectuur en zeker de integratie van dat alles.
De zet laat Intel toe om beter te focussen op die integratie, maar ook om flexibeler om te gaan met zijn grafische plannen. Er bestaat geen twijfel over de voorlopige drang van het bedrijf om datacenter-chips te bouwen, maar de vraag is hoe groot de ambitie zal blijven voor consumenten-GPU’s. Om daar gelijk niveau te halen met Nvidia en AMD moet Intel heel veel investeren. De splitsing van AGX zou een toekomstig einde van de grafische gaming-divisie in ieder geval vereenvoudigen.