IBM laat AI een portret maken van zichzelf

AI door de ogen van AI

Hoe ziet AI eruit volgens AI? Op die vraag zocht IBM Research een antwoord. Het resultaat is een origineel zelfportret dat aantoont hoe mens en AI creatief kunnen samenwerken.

IBM Research werd eind september benaderd door The New York Times om met behulp van AI een artwork te creëren voor een speciale editie van de publicatie over artificiële intelligentie. De onderzoekers van IBM besloten daarop om AI een origineel zelfportret van zichzelf te laten maken. Het resultaat zie je hierboven.

Dr. John R Smith, Manager AI Tech bij IBM Research, beschrijft in een artikel op Phys.org hoe hun AI bovenstaand zelfportret heeft gecreëerd. Het bijzondere aan hun proces, is dat ze de artificiële intelligentie hebben geleerd om een origineel werk te maken.

“AI kan reeds auto’s besturen, videospelletjes spelen en zelfs een filmtrailer produceren. Het verschil met deze taken is dat ze niet vereisen dat de AI nieuw materiaal creëert, maar gewoon de beschikbare informatie analyseert en beslissingen of keuzes maakt op basis van zijn training. (…) Nieuwe inhoud maken, is daarentegen een veel meer experimentele activiteit”, vertelt Dr. Smith.

Origineel werk

Om tot het originele kunstwerk te komen, moest de AI eerst de visuele essentie bepalen van wat AI precies is. Het team van IBM Research goot meer dan 3.000 artikelen over artificiële intelligentie in het systeem, zodat de AI via natural language processing een dertigtal onderscheidende semantische concepten voor ‘AI’ kon identificeren. Het winnende concept was het idee van een robot die de hand schudt met een mens.

Vervolgens werd een dataset met meer dan 1.000 beelden van robot- en mensenhanden gebruikt om de AI via een generative adversarial network te trainen in het tekenen van nieuwe afbeeldingen van robot- en mensenhanden.

Tot slot werd de AI getraind om zich voor zijn finale ontwerp de visuele stijl van The New York Times eigen te maken. Bij het kiezen van de winnende prent werd rekening gehouden met hoe goed het concept wordt uitgebeeld en de artistieke stijl.

Creatieve samenwerking

“De resultaten laten zien hoe AI en mensen samen kunnen werken om een geheel nieuw domein te verkennen. We hebben deze synergie al in verschillende omgevingen gezien, van geneesmiddelenonderzoek, over financiële voorspellingen, tot malwaredetectie. De uitbreiding van dit paradigma naar het rijk van de creativiteit onderstreept de vele manieren waarop AI menselijke vaardigheden kan vergroten”, besluit Dr. Smith.

Gerelateerd: Vivienne Ming: ‘Artificiële intelligentie moet de mens verbeteren, niet vervangen’

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home