Enrique Lores, de CEO van HP, denkt dat de dubbele focus van HP op zowel de professionele als de consumentenmarkt de sleutel was voor goede prestaties tijdens de Covid-pandemie.
Weinig toestellen hebben zo snel aan relevantie verloren de afgelopen maanden als de kantoorprinter. Dat is een probleem voor bedrijven als Xerox, die zich vol richten op de zakelijke printingmarkt. Xerox, dat voor de pandemie nog probeerde om HP over te nemen, zag zijn aandeel kelderen zonder duidelijk perspectief.
Ook HP’s aandeel kreeg een mokerslag, maar sindsdien herstelt de koers zich. Volgens Enrique Lores, CEO van HP, is het brede portfolio daarvoor te danken. “Onze pc-verkoop liep erg goed, met topresultaten in het afgelopen kwartaal”, zegt gij in een interview met Fortune. “Binnen printing konden we bovendien onze positie van marktleider behouden. De markt van kantoorprinters nam wel een duik”, geeft de CEO toe. “HP heeft wat dat betreft het grote voordeel van een dubbele focus. We zetten zowel in op kantoorprinters als op consumententoestellen en de thuismarkt voor printers heeft het wel erg goed gedaan.” HP zag zijn business zo verschuiven van de zakelijke naar de consumententak, maar de vraag verdween niet.
3D-printers
Ook de 3D-printers deden het goed. Dat zal volgens Lores niet veranderen. “De focus op een enkele locatie voor de fabricage van producten maakte de logistieke ketting kwetsbaar”, geeft hij aan. “Het is beter om het productieproces te spreiden en fabricage dichter bij de klanten te brengen. 3D printing is ideaal voor productie van iets kleinere volumes dichter bij de eindgebruiker.” HP voorspelt al een tijdje dat de markt op termijn die richting zal uitgaan, omdat het bijvoorbeeld ook de nood aan magazijnen zal verkleinen.
Voor Lores komende veranderingen van de laatste maanden niet als een verrassing, de snelheid waarmee ze omarmd worden wel. “We zien heel wat zaken die we voorspeld hadden voor de komende vier jaar de laatste zes maanden omarmd worden door onze klanten en werknemers. De pandemie versnelt de veranderingen en maakt deze periode beslissend voor zowel mensen als bedrijven. We maken de opkomst van een nieuw tijdperk mee.”