Google gebruikt zijn dominante positie in de advertentiemarkt om concurrentie van rivalen de kop in te drukken. Dat stelt het VK vast.
Volgens de concurrentiewaakhond van het VK misbruikt Google zijn dominante marktpositie in de advertentiewereld. Het bedrijf zet zijn marktpositie in om concurrentie zoveel mogelijk te voorkomen. De boete daarvoor kan tot tien procent van de jaarlijkse wereldwijde omzet bedragen.
De Ciompetition and Markets Authority (CMA) vindt dat Google zich al sinds 2025 misdraagt. Google zou Google Ads bijvoorbeeld inzetten om zijn advertentieveilingsplatform AdX te vrijwaren. Het zou zijn tools eveneens gebruiken om concurrentie met DoubleClick For Publishers te voorkomen. Google heeft oplossingen over het hele spectrum van advertentiebeheer en verkoop, en laat die volgens de CMA samenwerken op een manier die concurrentie bemoeilijkt.
Nadelige gevolgen
Het VK stelt vast dat er in 2019 ongeveer 1,8 miljard pond is gespendeerd aan advertenties gericht aan websitebezoekers in het VK. De dominantie van Google zorgt ervoor dat de concurrentie in de verkoop van advertentieruimte verstoord is, wat vooral nadelig is voor uitbaters van websites die rekenen op advertentieinkomsten.
Google kan nu reageren op de bevindingen van de CMA. In de EU loopt er een gelijkaardig onderzoek naar Google, maar daarvan zijn de bevindingen nog niet gekend. De kans is groot dat de Europese autoriteit tot gelijkaardige conclusies zal komen.