Google laat gericht adverteren toe gebaseerd op jouw surfgedrag

Google Privacy Open source

Via een nieuwe API gaat Google websites toelaten om gerichte advertenties te tonen aan Chrome-grebruikers, gebaseerd op hun browsergeschiedenis.

De release van Chrome 115 bracht ook de geleidelijke uitrol van Enhanced Ad Privacy met zich mee. Deze nieuwe tool laat Google via zijn nieuwe Topics-API websites gericht adverteren, gebaseerd op de browsergeschiedenis van een individuele Chrome-gebruiker, zonder die te identificeren.

Geen koekjes meer

Je kan nu misschien wel denken dat dat bekend klinkt, online advertenties die geïnspireerd zijn door surfgedrag; daar dienen cookies toch voor? Binnenkort niet meer, althans wat Chrome betreft. Google stapt namelijk over op zijn eigen project, Privacy Sandbox. Dat is een collectie van API’s die geleidelijk aan het gebruik van cookies van derden moeten vervangen.

In plaats van cookies te gebruiken, kunnen websites via de Topics-API rechtstreeks aan Google “vragen” wat de interesses zijn van een Chrome-gebruiker, gebaseerd op het soort van sites die die het vaakst frequenteert. Met die info kan de site vervolgens gerichte advertenties tonen. Dat is dan toch iets vroeger dan vorig jaar gedacht.

Bezoek je vaak websites van immokantoren, vastgoedmakelaars en architecten? Dan kunnen de websites met die info via de Topics-API bijvoorbeeld advertenties laten zien van immosites of voor nieuwbouwprojecten.

lees ook

EU tikt Google op de vingers wegens misbruik advertenties

Boodschap en ontvangst

Berichten over een pop-up die Enhanced Ad Privacy aankondigt, duiken steeds vaker op. Je kan de nieuwe functie vaak niet weigeren, maar wel aanpassen bij de privacy-instellingen van Chrome. Wanneer je de pop-up te zien krijgt, is de functie eigenlijk al actief. De melding vertelt je wel dat je dit kan afzetten in je instellingen, maar je moet het effectief zelf doen.

Google instellingen advertenties

Op zich betekent Enhanced Ad Privacy dus het tegenovergestelde van zijn naam. Dat merkte ook tech-specialist Will Dorman op. Als reactie op die post, werd op X ook al een screenshot gedeeld van een andere pop-up, waarbij je wel degelijk de optie lijkt te hebben om te weigeren.

Op zich moet je cookies ook zelf uitschakelen, maar vaak kan je die het moment zelf ook weigeren. Dat verschil zorgt wel voor kritiek, zoals van crypto-professor Matthew Green op X. Die roept zelf en passant op om Chrome gewoon niet meer te gebruiken als hoofdbrowser.

Google benadrukt dat dit nieuwe systeem gebruikers zelf niet identificeert, maar alleen hun browsergeschiedenis en surfgedrag. Er zijn ook wel variaties op dit privacy-thema, al naargelang je locatie. In sommige delen van de wereld zijn ze al wat strenger dan ergens anders. De EU gaat hier bijvoorbeeld ongetwijfeld met arendsogen naar kijken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.