Slechts 11 procent van de organisaties wereldwijd is zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie. Een gebrek aan radicale, ingrijpende veranderingen en sterk transformationeel leiderschap zouden daar de oorzaak van zijn.
Dit blijkt uit het 2019 Digital Means Business Benchmarking Report van NTT waarin meer dan 1.150 leidinggevenden uit 15 landen in Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika en Azië-Pacific werden ondervraagd. De leidinggevenden zijn werkzaam in elf verschillende verticale branches.
Sterk transformationeel leiderschap
Wereldwijd boeken organisaties enig succes met digitale transformatie en van de respondenten zit bijna 75 procent volop in een digitaal transformatie traject. Het mag opmerkelijk genoemd worden dat slechts 11 procent tevreden is over het verloop daarvan. Onder de respondenten heerst nog steeds een sterke overtuiging dat de digitale evolutie radicale, ingrijpende veranderingen vereist om succesvol te zijn. Dat alles gecombineerd met sterk transformationeel leiderschap en focus op de nood om mensen te veranderen.
Een volledige herstructurering van het bedrijfsmodel is de primaire definitie van digitale transformatie. Althans, dat vindt 71 procent van de ondervraagden, die zich in een vroeg stadium van transformatie bevinden. Daarbij is slechts 49 procent overtuigd dat hun leiderschapsteam over de juiste vaardigheden beschikt om de transformatie uit te voeren. Respondenten zeggen ondersteuning van de directie of strategisch ownership te missen, reden waarom succes zou uitblijven.
Proactieve, tactische en incrementele benadering
Dit alles onderstreept de noodzaak voor bedrijfsleiders om zichzelf te veranderen en een andere omgeving uit te bouwen. Bovendien zouden ze ook nieuwe gedragsprioriteiten en prestatie-indicatoren moeten stellen. Zo kunnen ze een meer proactieve, tactische en incrementele benadering van transformatie stimuleren. Bijna de helft van de digitale transformatieprojecten wordt dan ook nog steeds geleid door het IT-departement.
“Organisaties worstelen nog steeds met het vormgeven van hun bedrijf om te profiteren van een connected future. Digitaal biedt de mogelijkheid om voortdurend value van transformatie-initiatieven in het hele bedrijf voort te brengen. Organisaties moeten minder focussen op het perfectioneren van een groots digitaal plan. De focus moet liggen op het nemen van weloverwogen en iteratieve stappen in hun transformatieproject op basis van value en de duidelijkheid van volgende stappen. Om verschillende redenen is een organisatie zijn eigen ergste vijand. Elke verandering moet dus ondersteund worden door pragmatisch, zelfbewust leiderschap dat zelf mee verandert”, constateert Wayne Speechly, vice-president of Advanced Competencies bij NTT.
Ook toont het onderzoek een directe correlatie aan tussen ‘het vermogen van organisaties om op regelmatige basis relevante, op resultaten gebaseerde waarde van digitale transformatie te realiseren, en hun digitale maturiteit’.
Gebrek aan coà¶rdinatie
Van enige coà¶rdinatie tussen IT-teams en het bredere bedrijf is in veel van de gevallen nauwelijks sprake. Een kleine 29 procent van de respondenten laat weten dat hun organisatie digitale transformatie omarmt als een samenwerkingsverband tussen de business en IT.
Zo’n 42 procent zegt dat business en IT op een meer geïntegreerde manier resultaat leveren. Iets dat ondersteund wordt door de introductie van een functie van Chief Digital Officer (CDO). Toch zegt daarvan slechts 12 procent dat de planning ook effectief doorloopt naar uitvoering.
Gerelateerd: CIO ziet security als belangrijkste uitdaging van digitale transformatie