Facebook maakt van WhatsApp een e-commerceplatform gericht op kmo’s. Binnenkort kan je vanuit de populaire berichtendienst catalogi raadplegen en items bestellen.
WhatsApp krijgt een flinke uitbreiding van zijn zakelijke functies. Dat kondigt moederbedrijf Facebook aan via een blogpost, al zijn details over de beschikbaarheid momenteel karig. Het gaat om de integratie van Shopping en Facebook Hosting Services. De diensten worden onderdeel van WhatsApp Business maar zullen niet gratis zijn.
Shoppen via WhatsApp
Shopping integreert de webwinkel van bedrijven met WhatsApp. Het is de ambitie van Facebook om de hele aankoopflow via de berichten-app te laten verlopen. Zo kan je via WhatsApp het aanbod van een bedrijf bekijken, eventueel extra details vragen en meteen overgaan tot de aankoop van een item. Facebook wil de functionaliteit koppelen aan bestaande e-commerce en crm-oplossingen al is niet meteen duidelijk om welke suites het dan precies gaat.
Facebook zal de mogelijkheid integreren met andere online plekken. Verkopers zullen een ‘koop’-knop kunnen toevoegen op bijvoorbeeld een eigen website, waarmee de klant meteen in WhatsApp terecht komt. Hoe Facebook de betalingen in WhatsApp wil regelen, is nog niet helemaal duidelijk. Het is de ambitie van het bedrijf om WhatsApp Pay uit te rollen, maar een initiële test van dat systeem in Brazilië werd onder druk van regulators gepauzeerd. De service zou niet aan de vereisten voldoen. Na Brazilië wil Facebook Indonesië en Mexico omarmen.
Hosting
Aansluitend introduceert Facebook met Hosting Services een dienst waarbij kmo’s hun digitale assets via Facebook kunnen hosten. De sociale mediareus denkt hierbij vooral aan ondernemingen die geen eigen website hebben en in de plaats daarvan vertrouwen op bijvoorbeeld een Facebookpagina of Instagram. Met aankondiging komt daar nu ook WhatsApp bij. De bedrijven moeten hun catalogus natuurlijk ergens hosten en up to date houden en dat kan binnenkort bij Facebook zelf.
De nieuwe functies zijn helemaal gericht op kleinere ondernemingen die zelf geen uitgebreide aanwezigheid op het web hebben. Facebook wil die bedrijven met WhatsApp een duurzaam portaal naar hun klanten bieden. De hoofdmotivatie is natuurlijk centjes: de nieuwe functies zijn niet gratis al verklapt Facebook nog geen prijs. Tot nu toe konden bedrijven WhatsApp Business gratis gebruiken, maar de nieuwe diensten en andere functionaliteit zal voortaan geld kosten.
Nieuwe inkomsten
Facebook hoopt zo naar eigen zeggen een inkomstenstroom te genereren waarmee het de rest van de berichtendienst gratis en vrij van advertenties kan houden. De toekomstvisie van Facebook voor WhatsApp lijkt steeds meer een spin-off van het Chinese WeChat. Die populaire app heeft shoppen en betalen al een tijdje aan boord. In China is het een centrale hub waarlangs Chinezen zowat hun hele digitale leven kunnen leiden.
Wanneer de nieuwe mogelijkheden naar ons land komen, weten we nog niet. Voor eindgebruikers is vooral de vraag hoe optioneel het e-commerce-verhaal zal zijn en blijven. Blijft WhatsApp er hetzelfde uitzien als gewoonlijk maar kan je binnenkort ook uitgebreid chatten met een winkel wanneer je dat wilt? Of mag je binnen twee jaar gaan zoeken naar de groepschats met vrienden en familie tussen de commerciële aanbiedingen door?