De partijen in het Europees Parlement hebben een overeenkomst bereikt over de manier waarop ze grote internetbedrijven aan banden willen leggen.
Binnen het Europees Parlement is er een meerderheid voor de toepassing van nieuwe antitrust-richtlijnen voor grote internetbedrijven. De partijen kwamen overeen om de Digital Markets Act (DMA) te laten gelden voor bedrijven met een marktkapitalisatie van minstens 80 miljard die minstens één internetdienst aanbieden. Dat meldt de Financial Times.
De overeenkomst is iets ruimer dan verwacht en zorgt ervoor dat niet alleen grote Amerikaanse bedrijven het doelwit zijn van nieuwe regelgeving. Naast Google, Amazon, Apple en Facebook zouden ook het Nederlandse Booking en Alibaba uit China onder de richtlijnen vallen.
Advertenties
Verder beslisten de politici dat ze persoonsgerichte advertenties niet zullen verbieden. Dat was een ander struikelblok voor de DMA. Gerichte advertenties zullen wel aan banden gelegd worden, onder andere via uitgebreidere vereisten voor transparantie en beperkingen in bijkomende bescherming voor kinderen.
Met de overeenkomst tussen de partijen kan er binnenkort over de hele DMA gestemd worden. Daarna is het de beurt aan de lidstaten van de EU om hun zegje te doen. Het zal met andere woorden nog even duren voor de antitrustwetgeving in voege is.
De DMA heeft als ambitie om het moeilijker te maken voor grote techbedrijven om concurrentie te fnuiken. Zo zou de regelgeving ervoor zorgen dat organisaties hun dominante marktpositie niet kunnen gebruiken om diensten van andere bedrijven af te breken. Ook toekomstige overnames zullen nauwkeuriger bestudeerd worden.
Volgens critici zal de DMA zijn doel echter missen. Zo kaartte de Duitse mededingingsautoriteit al aan dat de regelgeving teveel gebaseerd is op oude principes en zo niet helemaal geschikt is om internetreuzen aan banden te leggen.