De pc-markt blijft groeien in het eerste kwartaal van 2021 met Chromebooks als beste leerling in de klas. De laptopverkoop is met 62 procent gestegen jaar op jaar, terwijl Chromebooks met 275 procent stijgen. Tablets klimmen 52 procent hoger.
Onderzoeksbureau Canalys presenteert in zijn nieuwste onderzoek groeiende cijfers voor de pc-markt dankzij de pandemie. Wereldwijd herbekijkt iedereen hoe en waar ze werken en ook de educatiesector moet zich aanpassen. Het is het vierde kwartaal op rij dat de pc-markt groeit, ondanks de toeleveringsproblemen door het wereldwijde chiptekort.
Chromebooks blijven net als Q4 2020 explosief groeien, nu met 275 procent. Chrome OS loste vorig jaar al macOS af als het tweede populairste besturingssysteem na Windows. In totaal werden er 12 miljoen Chromebooks verscheept in Q1 2021. HP heeft daar een significant aandeel in met 36,4 procent, een verdubbeling vergeleken met Q4 2020. Lenovo (25,9%), Acer (11,9%), Samsung (10%) en Dell (8,4%) vervolledigen de top vijf.
De explosieve groei van Chromebooks wordt gestuwd door de educatiesector wereldwijd. Door de verplichte omschakeling naar virtuele klassen is de explosieve groei een logisch gevolg. Toch benadrukt Canalys-analist Brian Lynch dat er meer aan de hand is. “Hoewel de educatiesector verantwoordelijk is voor het merendeel van de verscheepte Chromebooks, zien we dat de populariteit bij particulieren en zakelijke klanten sterk is toegenomen het afgelopen jaar.”
Tablets blijven ook goed scoren, opnieuw dankzij de educatiesector. Apple zwaait hier de plak met 38,2 procent van de markt, gevolgd door Samsung (20,1%) en Lenovo (9,5%). Binnen de laptop- en tabletmarkt (Canalys telt die samen in zijn rapport) staat Lenovo bovenaan met 19,7 procent voor Apple (18,1%), HP (15,8%) en Dell (10,7%).