Casinogroep MGM weigerde hackers te betalen

MGM Resorts claimt dat het de hackers die onlangs zijn systemen platlegden niet heeft betaald. De cyberaanval gebeurde vorige maand en kost het bedrijf sowieso een smak geld.

Hackers lanceerden enkele weken geleden een succesvolle aanval op de systemen van casino- en hotelgroep MGM Resorts. Ondanks de overlast en de geschatte kost die de cyberaanval veroorzaakte, claimt het bedrijf dat het de hackers geen cent heeft uitbetaald.

Virtuele casino-heist

De cyberaanval was niet beperkt tot de verschillende locaties die MGM in Las Vegas beheert, zoals het iconische Bellagio. Commerciële eigendommen in andere regio’s waren eveneens het slachtoffer. De hack was mogelijk dankzij ontfutselde inloggegevens, een “werk”wijze die ook in Europa nog steeds een probleem vormt.

De hack zorgde zowel in hotels als casino’s voor heel wat praktische problemen en de werking werd vaak zo goed als compleet lamgelegd. Zelfs MGM-topvrouw Lina Kahn had problemen om in te checken.

Data

Het was de aanvallers niet alleen te doen om een virtuele gijzeling van de groep, MGM verklaarde dat er ook heel wat data van klanten is ontvreemd. Over hoeveel personen het gaat is niet bekend gemaakt, maar wel dat de hackers vooral aan de haal gingen met namen, contactgegevens, geboortedatums en rijbewijsnummers.

Van bepaalde klanten zijn ook de Amerikaanse versie van een rijksregisternummer en paspoortnummers gestolen. Afgaand op wat MGM aangaf aan de autoriteiten zou het gaan om klanten waarmee het bedrijf transacties had in de periode voor maart van 2019.

Bij de gestolen data zouden geen wachtwoorden of enige vorm van financiële gegevens zijn geweest. Een kleine opluchting voor MGM, dat de beïnvloede klanten via e-mail op de hoogte brengt. Het bedrijf voorziet bovendien gratis kredietmonitoring en diensten tegen eventuele identiteitsdiefstal voor de slachtoffers.

lees ook

Caesars casinogroep betaalde hackersgroep tot 30 miljoen dollar

Niet betaald, wel kosten

Inmiddels zijn de meeste operationele systemen van de groep weer actief en zou de rest snel volgen. Praktisch gezien kostte dat zo’n tien miljoen dollar aan MGM, voor bijvoorbeeld technologiespecialisten en juridisch advies.

De werkelijke kost ligt echter een pak hoger. Alles samen komt de raming voor de opgelopen schade op honderd miljoen dollar.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home