Capgemini neemt WNS over voor 3,3 miljard dollar. Het technologiebedrijf wil zo zijn positie versterken in digitale bedrijfsprocessen en zich voorbereiden op de groeiende vraag naar agentgebaseerde AI-oplossingen.
Capgemini gaat WNS overnemen. Het bedrijf hoopt met de overname zijn activiteiten in Digital Business Process Services (BPS) fors uitbreiden. Capgemini betaalt 76,50 dollar per aandeel WNS, wat neerkomt op een premie van zeventien tot 28 procent ten opzichte van de gemiddelde koers.
Het totale bedrag van de overname exclusief schulden bedraagt 3,3 miljard dollar. Beide raden van bestuur hebben de deal goedgekeurd. De afronding wordt tegen het einde van dit jaar verwacht, na goedkeuring door aandeelhouders en toezichthouders.
Met WNS haalt Capgemini een globale speler binnen die actief is in digitale transformatie en bedrijfsprocessen. WNS bedient klanten in acht sectoren en behaalde in 2025 een omzet van 1,27 miljard dollar. Het bedrijf heeft ongeveer 64.000 mensen op de loonlijst staan. De overname moet meteen bijdragen aan Capgemini’s omzetgroei.
Focus op AI-agenten
AI-agenten en generatieve AI zullen volgens Capgemini zorgen voor een structurele verschuiving in hoe bedrijven hun processen inrichten. Door de expertise van WNS in sectorgerichte AI-oplossingen te combineren met de eigen advies- en technologiecapaciteiten, wil Capgemini inspelen op de vraag naar end-to-end geautomatiseerde processen. Ook verwacht het bedrijf voordelen door kruisbestuiving tussen klanten en diensten van beide partijen.
De integratie van WNS moet eenvoudig verlopen door de culturele overeenkomsten, aldus Capgemini. Gezien het formaat van de overname, zal dat proces nog wel even duren. Ter vergelijking: Capgemini draaide in 2024 een omzet van 22,1 miljard dollar en heeft 341.000 mensen in dienst.
Met de deal verstevigt Capgemini zijn aanwezigheid op de Amerikaanse markt en vergroot het zijn aandeel voor digitale bedrijfsdiensten. Het ziet AI-gedreven Intelligent Operations als een strategische groeimarkt, waarin bedrijven steeds vaker streven naar autonome processen in plaats van louter automatisering.