Economische onzekerheid in 2023 laat bedrijven focussen op technologie en toeleveringsketen  

Europese bedrijven vinden duurzaamheid te duur

mens & technologie

De economische onzekerheid laat bedrijven opnieuw nadenken over toekomstige investeringen. De focus komend jaar ligt op technologie en de toeleveringsketen, terwijl duurzaamheid wegzakt bij Europese bedrijven. Technologieën moeten het beslissingsproces verkorten en het bedrijf digitaal beveiligen.

Volgens 89 procent van de organisaties vormen verstoringen in de toeleveringsketen het grootste risico voor bedrijfsgroei. Samen met zorgen over de stijgende grondstofprijzen (67 procent) en de energiecrisis (64 procent), zijn het economisch onzekere tijden voor bedrijven.

Het onderzoeksinstituut van Capgemini vroeg daarom aan bedrijven waar zij de komende achttien maanden op focussen om de crisis door te komen. Aan het onderzoek namen 2.000 bedrijven uit vijftien landen deel. Alle bedrijven haalden een jaarlijkse omzet van minstens 1 miljard dollar.

Sneller beslissen, beter beschermen

Om de problemen het hoofd te bieden, worden de budgetten herverdeeld. 39 procent zegt een hoger budget toe te wijden aan technologieën. Leidinggevenden zijn van plan technologie in de eerste plaats in te zetten om kosten te verlagen en sneller beslissingen te nemen door gebruik te maken van de cloud, data en analyses.

Om hun bedrijf het komende jaar verder te beschermen, is bijna de helft van de leidinggevenden ook van plan meer uit te geven aan cyberbeveiliging. Bij een datalek lopen de kosten snel hoog op en ook met een cyberverzekering zijn niet alle kosten gedekt. De digitale poort beveiligen, behoedt een bedrijf voor deze plotse tegenslagen.   

lees ook

‘België is groter doelwit voor cyberaanvallen dan verwacht’

43 procent focust dit jaar op de toeleveringsketen, waar de budgetten gemiddeld zelfs met 10,4 procent toenemen ten opzichte van vorig jaar. Belangrijk focuspunt voor Westerse bedrijven vormt diversificatie van leveranciers, productie- en transportpartners.

Geen duurzaamheid in Europa

Europese bedrijven houden alleen hun portemonnee dicht voor duurzaamheid, in tegenstelling tot de rest van de wereld. De onderzoekers verklaren de afgenomen interesse in duurzaamheid aan het feit dat de meeste bedrijfsleiders milieuduurzaamheid als een dure verplichting zien in plaats van als een investering in de toekomst. Bovendien zegt volgens het rapport 74% van de leidinggevenden dat de vraag van klanten voor duurzame producten en diensten is gedaald, aangezien veel klanten niet bereid zijn om een premie te betalen voor ‘groenere’ producten, diensten en oplossingen in het huidige macro-economische landschap.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home