Bedrijven investeren steeds meer in AI

ai

Een onderzoek van MIT Technology Review in samenwerking met Boston Consulting Group levert veel inzichten op in hoe bedrijven omgaan met AI. Zo blijkt dat investeringen op AI-gebied stijgen door kostenbesparende voordelen op de lange termijn.

Het aantal bedrijven dat meer in AI investeert is niet niets. Volgens het onderzoek (waarvoor 3.076 respondenten aan de tand werden gevoeld) meldt 88 procent van de bedrijven met gevorderde AI-ervaring dat hun investeringen het afgelopen jaar zijn gestegen. Zelfs de nieuw loners die nog experimenteren, investeren meer. Daarvan gaf 68 procent aan meer geld in AI te steken.

“Veel bedrijven hebben ontdekt, vaak tot hun eigen verrassing, dat het gemakkelijk is om AI toe te passen en snelle resultaten te krijgen”, aldus de onderzoekers. “Wat niet zo eenvoudig is, is het bouwen van een systeem van AI-applicaties samen met bijbehorende datapijplijnen die interactief en betrouwbaar zijn. Pioniers zien de noodzaak van een AI-strategie: 85 procent is het ermee eens dat ze een dringende behoefte hebben aan een AI-strategie en 90 procent zegt dat ze al een strategie hebben geïmplementeerd. ”

De bedrijven die vooruitgang boeken met AI erkennen dat het de investering waard is. Zo kunnen zij handmatige, herhaalbare taken vervangen die veel menselijke tijd vereisten. Bijvoorbeeld een chatbot die standaard klantenservice-oproepen afhandelt.

“Veelzeggend is dat een aantal respondenten (28%) zegt dat AI-oplossingen al hebben geleid tot verandering van het bedrijfsmodel in hun organisatie. De meerderheid van alle organisaties (58%) voorziet wijzigingen in hun bedrijfsmodellen als gevolg van AI binnen vijf jaar.”

Het onderzoek benadrukt dat AI de meeste impact en toegevoegde waarde zal hebben bij bedrijven waar men begrijpt wat er met AI allemaal mogelijk is en hoe deze effectief kan worden toegepast.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.