Basware maakt Source-to-Pay-oplossingen slimmer met ML en AI

basware connect

Basware heeft zijn Source-to-Pay-oplossingen voorzien van nieuwe machine learning (ML)- en artificiële intelligentie (AI)-mogelijkheden. Zo zijn de innovatieve technieken onder meer geïmplementeerd in gebieden als product mapping, catalog search en intelligent order aggregation. 

“Het systeem analyseert historische gegevens om automatisch het aantal goedgekeurde artikelen te bepalen dat kan worden besteld. Het wordt vergeleken met het weekgemiddelde voor specifieke leveranciers en locaties. Wanneer het aantal openstaande items het gemiddelde bereikt of overschrijdt, wordt automatisch een inkooporder aangemaakt. Indien het minder dan gemiddeld is, heeft de gebruiker de mogelijkheid te wachten met het plaatsen van de order totdat het gemiddelde aantal artikelen is bereikt. Op deze manier kunnen bedrijven besparen op vrachtkosten en profiteren van volumekortingen”, zegt Dany de Budt, country manager bij Basware.

Product mapping

Zo zou ML bij de Purchase-to-Pay-oplossing onder meer zorgen voor tijdsbesparing, versnelling en het wegnemen van fouten. Eerder dit jaar introduceerde Basware al een op taal en AI gebaseerde virtuele assistent, die gebruikers binnen de e-procurementoplossing hulp biedt en transacties sneller helpt te vinden.


Lees dit: Artificiële intelligentie maakt overal het verschil, ook in facturatie


Verder plaatst de nieuwe functionaliteit voor product mapping producten in de juiste categorie. Interne productcodes kunnen nogal eens verschillen van die van leveranciers, een probleem dat nu door ML wordt getackeld. Dit stelt leveranciers voortaan in staat om hun catalogi en producten te uploaden en automatisch te matchen met de door de koper gedefinieerde categorieën, aldus de country manager.

Voorkomen van complexiteit

Inkoopafdelingen kunnen naar eigen zeggen voortaan een productendatabase aanmaken met info over leveranciers, prijzen en eenheden. Een datamodel, waar Baswares e-procurementoplossing achter de schermen gebruik van maakt, is hier de basis van. Een intelligent algoritme selecteert vervolgens weer de beste optie op basis van vooraf gedefinieerde criteria als beschikbaarheid, locatie of prijs. Dit behoedt eindgebruikers voor allerlei complexiteiten.

Ook eindgebruikers halen voordeel uit de nieuwe ML- en AI-mogelijkheden. Zo wordt het zoek- en bestelproces vereenvoudigd, door lege zoekresultaten te combineren met de uiteindelijke bestelling in het winkelwagentje, de zogeheten SmartSearch-functionaliteit. Als een gebruiker op de site bijvoorbeeld zoekt naar ‘personal computer’, dit geen resultaten oplevert, maar deze later alsnog een ‘laptop’ aan het winkelwagentje toevoegt, leert de oplossing van deze acties.

Tijdens het afgelopen Connect-event van Basware  in september kregen we al een stand van zaken van digitalisering in finance en procurement, alsook een blik op de toekomst. Zo werd er onder meer gesproken over het door AI aangedreven digitaliseren van aankoop- en facturatieprocessen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home