Vanaf 5 oktober mogen we een prijsverhoging tussen de acht en tien procent verwachten. Vermoedelijk is dit het resultaat van de zwakkere Euro-munt.
Na een eerdere prijsverlaging vorig jaar draait Apple de rollen om. Vanaf 5 oktober hanteert de softwaregigant nieuwe prijzen die gemiddeld acht tot tien procent hoger liggen dan vandaag. De prijsverhoging geldt niet voor abonnementen die automatisch worden vernieuwd.
In Europa vallen de prijsverhogingen nog mee vergeleken met onder andere Zuid-Korea (+20-25%) en Japan (+30-35%).
App-ontwikkelaars kunnen de nieuwe prijzen terugvinden in de My Apps-appsectie na 5 oktober.
De aankondiging van Apple volgt een week na een analyse van Apptopia waar duidelijk zichtbaar is dat App Store-prijzen jaar op jaar met 40 procent waren toegenomen. Volgens het onderzoek is het strenge anti-trackingbeleid van Apple de belangrijkste boosdoener om prijzen te verhogen.
Apple wil zelf ook meer inkomsten halen uit zijn eigen App Store en wil advertenties uitbreiden naar meer plaatsen waaronder de Vandaag-homepage of individuele app-pagina’s.
lees ook