AI stimuleert groei van tech-functies wereldwijd

werk ai

Een onderzoek van ServiceNow en Pearson toont aan dat AI helpt bij het creëren van jobs en doet de vraag naar IT-personeel stijgen.  

AI en andere opkomende technologieën hebben een grote impact op de beroepsbevolking en de wereldwijde skills economy. Dit blijkt uit het ‘Impact AI: 2024 Workforce Skills Forecast’-onderzoek van ServiceNow en Pearson. AI helpt bij het creëren van jobs en zorgt voor meer vraag naar geschoold IT-personeel. 

Vraag naar talent

Ondanks automatisering blijft er wereldwijd een tekort aan arbeidskrachten. De productiviteitswinst door nieuwe technologieën voorkomt een nog groter tekort. Binnen de arbeidsmarktgroei zijn technische functies een belangrijke motor voor een groei in het aantal jobs. Dit wijst op een strategische verschuiving naar een technologie- en innovatiegedreven economie. 

Tech-personeel

Het onderzoek voorspelt een toenemende vraag naar personeel in de meeste tech-functies, behalve in sectoren zoals detailhandel en financiële dienstverlening waar tech-functies afnemen. In groeiende sectoren stijgt het aantal IT-werknemers. De economische groei biedt voldoende kansen voor IT-jobs om de daling in andere sectoren te compenseren. 

Omscholing essentieel

Uit vorig onderzoek bleek al dat meer inzet van machines leidt tot minder monotoon werk voor mensen. Werknemers kunnen zich richten op vaardigheden zoals kritisch denken, interpersoonlijke communicatie en creativiteit. Dit jaar werd onderzocht hoeveel tijd customer servicemedewerkers kunnen besparen door automatisering, tijd die gebruikt kan worden voor omscholing. 

lees ook

Twee op drie bedrijfsleiders neemt geen mensen zonder AI-vaardigheden meer aan

Omscholing is noodzakelijk om aan de vraag naar technisch talent te voldoen. Proactief inspelen op de veranderende arbeidsmarkt, levenslang leren en strategische personeelsplanning zijn cruciaal voor organisaties in het digitale tijdperk. 

“Om succesvol te zijn, moeten bedrijven zich richten op de ontwikkeling, groei en het welzijn van hun mensen,” zegt Jacqui Canney, Chief People Officer bij ServiceNow. “AI helpt werknemers om te leren en te groeien met gepersonaliseerde ervaringen, en biedt organisaties inzichten om hun bedrijf en medewerkers te ontwikkelen.” 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home