Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta eist een schadevergoeding van 500 miljoen dollar na grote IT-storing in software van CrowdStrike.
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta beschuldigt CrowdStrike van contractbreuk en nalatigheid na een storing die meer dan acht miljoen computers wereldwijd platlegde en bij Delta leidde tot 7.000 geannuleerde vluchten. Het bedrijf vraagt een schadevergoeding van 500 miljoen dollar, weet CNCB.
Fout van gebrekkige software-update
Door de storing verloor Delta 380 miljoen dollar aan inkomsten, en liepen de extra kosten op tot 170 miljoen dollar. De luchtvaartmaatschappij klaagt zowel CrowdStrike als Microsoft aan in een rechtszaak, aangespannen in de Amerikaanse staat Georgia. Delta beweert dat de software-update niet grondig genoeg werd getest. De automatische updates van CrowdStrike waren preventief uitgeschakeld, maar de update is alsnog uitgevoerd, wat volgens Delta enkel kan via een ongeautoriseerde achterdeur in Windows.
lees ook
Maakten Europese regels CrowdStrike-crash mogelijk?
In een reactie zegt CrowdStrike dat die aantijgingen onjuist zijn. “Ze zijn gebaseerd op foutieve informatie en dat wijst op een gebrek aan inzicht in moderne cybersecurity. Dit is niets meer dan een wanhopige poging om de schuld niet op hun verouderde IT-infrastructuur te moeten schuiven.”, aldus een woordvoerder van CrowdStrike.
De geautomatiseerde testprocedure van CrowdStrike liet de update in juli uitrollen, maar zag een logische fout over het hoofd die systeemcrashes veroorzaakte. Microsoft publiceerde daarna een hersteltool voor getroffen Windows pc’s en sprak met partners uit de beveiligingsindustrie om zulke fiasco’s in de toekomst te voorkomen.