2022 was een slecht jaar voor smartphones, 2023 biedt weinig beterschap volgens IDC

smartphone grafiek dalend

In totaal daalde het aantal verkochte toestellen smartphones met 11,3 procent in 2022. Apple en Samsung zijn de betere leerlingen uit de klas, nagenoeg alle Chinese merken delen in de klappen.

In een nieuw rapport van IDC staan weinig rooskleurige cijfers voor smartphonefabrikanten. Het afgelopen kwartaal was een ramp met een gemiddelde daling van 18,3 procent in het aantal verkochte toestellen jaar op jaar. Zoals je in de tabel onderaan kan zien, komt er geen winnaar uit de bus. Wel één groter dan gemiddelde verliezer: Xiaomi.

Volgens IDC vernieuwen consumenten en bedrijven steeds later hun smartphone. Vandaag wisselt een persoon gemiddeld elke 40 maanden van toestel. De reden daarachter is tweeledig: enerzijds worden de toestellen steeds beter, anderzijds haalde de economische crisis fel uit in 2022.

Het resultaat is een vermindering van het aantal verkochte smartphones in 2022. Vergeleken met 2021 werden er 11,3 procent minder toestellen verkocht, goed voor een daling van bijna 150 miljoen toestellen.

Apple en Samsung verliezen het minst

Kijken we over een heel jaar, dan komen Samsung en Apple er het minst slecht uit. Beide hadden een gecombineerd marktaandeel van 37,3 procent wereldwijd in 2021 en doen nu beter met 40,4 procent in 2022. Kind van de rekening zijn de Chinese merken met Xiaomi en vooral Oppo en Vivo als grootste slachtoffers.

Volgens onderzoeksbureau Canalys delen de Chinese smartphonemerken extra in de klappen omwille van de slabakkende Chinese thuismarkt. China staat stilaan recht na een uitdagende covid-periode. Het onderzoeksbureau verwacht dat het vertrouwen van de consumenten en de bedrijven nu zal stijgen, maar subsidies van de overheid zullen pas echt voelbaar zijn binnen zes tot negen maanden. De eerste helft van 2023 blijft daarom een uitdaging in China, wat een duidelijke weerslag heeft op Chinese smartphonemerken.

Prognose voor 2023

In een analyse van het derde kwartaal van 2022 rekende IDC nog op een groei van 2,8 procent voor 2023 naar 1,24 miljard smartphones. Na het rampzalig vierde kwartaal reageert het analistenbureau eerder pessimistisch. Ze verwachten dat hun eerdere prognose in het gedrang komt en de dalende trend mogelijk in 2023 blijft aanhouden.

Als counter is er volgens IDC een reële kans dat smartphonefabrikanten zullen goochelen met royalere overnames van oude toestellen en sterkere promoties om het tij te keren in 2023. In een bittere concurrentiestrijd kan dat volgens IDC de neerwaartse spiraal doorbreken van de huidige cijfers en consumenten en bedrijven sneller overstag laten gaan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home