Maar liefst 42 procent van de Belgische bedrijven werd het voorbije jaar getroffen door een cyberaanval. Van al die aanvallen was 19 procent ransomware, waarmee we gevoelig slechter scoren dan de buurlanden.
Verzekeraar Hiscox ondervroeg meer dan 6.000 ondernemingen in acht Westerse landen: België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Spanje, VK en VS. In totaal deden 525 Belgische bedrijven mee aan de vragenronde, waarvan meer dan de helft bedrijven met minder dan 50 werknemers.
Vier op de tien getroffen Belgische bedrijven is een groot aantal, maar van die slachtoffers werd 69 procent twee of meer keren getroffen. Bijna één op de vijf bedrijven (18%) werd zelfs meer dan 15 keer aangevallen.
Gemiddelde kost per aanval
Een cyberaanval kostte een gemiddeld Belgisch bedrijf vorig jaar iets minder dan 10.000 euro. Het hoogste bedrag dat een onderneming in ons land betaalde in 2020 was 496.323 euro. Daar blijft het echter niet bij na een aanval. Meer dan een kwart van de bedrijven (27%) liet weten dat ze ook reputatieschade opliepen door een cyberaanval en één op vijf (19%) zegt daardoor klanten verloren te hebben. Ook het werven van nieuwe klanten is volgens 18 procent van de getroffen bedrijven moeilijker geworden na een aanval.
Wat betreft ransomware is België helaas koploper samen met Duitsland. We betalen wel minder snel losgeld (49%) vergeleken met de andere landen (58%). Het feit dat de helft van de getroffen Belgische bedrijven het losgeld betaalt, is zorgwekkend en toont aan dat ransomware voor hackers een lucratief businessmodel is.
Wanneer het rapport peilt naar hoe goed bedrijven voorbereid zijn op een cyberaanval, is België na Spanje de slechtste leerling van de klas. Deze zwakke score is slecht nieuws voor onze bedrijven, want de studie toont aan dat goed voorbereide bedrijven minder aangevallen worden, minder vaak losgeld betalen en sneller herstellen. Alle details over het rapport van Hiscox kan je hier analyseren.