In de strijd tegen bankfraude lanceert ING België een nieuwe functie ‘Check je Gesprek’ waarmee klanten kunnen verifiëren of ze al dan niet met een fraudeur te maken hebben.
ING België introduceert een nieuwe functie ‘Check je Gesprek’ in de ING Banking-app. Hiermee kunnen klanten eenvoudig verifiëren of een beller daadwerkelijk een ING-medewerker is. De functie bestaat reeds in Nederland en zorgde daar voor een daling van 43 procent in bankhelpdeskfraude. Volgens de bank werd zo’n 61 procent van de Belgen reeds geconfronteerd met bankfraude, waarvan 40 procent effectief geld verloor. Met deze nieuwe functie wil ING een stap zetten in de bestrijding van bankfraude in België.
Check je Gesprek
ING speelt in op de groeiende problematiek van bankfraude in België, waar 61 procent van de Belgen al in contact is gekomen met pogingen tot oplichting. Dit blijkt uit een recent onderzoek van iVOX in opdracht van ING. De nieuwe functie ‘Check je Gesprek’ in de ING Banking-app biedt klanten de mogelijkheid om snel te controleren of een oproep van een vermeende bankmedewerker legitiem is. Dit is een directe reactie op de toenemende gevallen van bankhelpdeskfraude, waarbij oplichters zich voordoen als medewerkers van de bank.
Klanten kunnen tijdens een telefoongesprek met iemand die zich uitgeeft voor ING, de functie gebruiken om het telefoonnummer te controleren via de app. Als het nummer niet van ING blijkt te zijn, wordt de klant onmiddellijk gewaarschuwd voor mogelijke fraude.
ING hoopt met de lancering van ‘Check je Gesprek’ een positieve impact te hebben, zoals eerder in Nederland, waar de functie leidde tot een daling van 43 procent in gevallen van bankhelpdeskfraude. De nieuwe functie wordt tussen 8 en 14 mei 2025 uitgerold voor Belgische klanten.