Google introduceert een nieuw Europees cookiebeleid. Dat doet de internetreus als reactie op de stevige boete die de Franse dataregulator eerder dit jaar uitschreef.
Google past zijn cookiebeleid in Europa aan. Het wordt zo eenvoudiger om cookies te weigeren. Concreet krijg je van Google een duidelijk overzicht te zien van de cookies die het bedrijf wil gebruiken, met daaronder evenwaardige knoppen om alle cookies te accepteren dan wel te weigeren. De nieuwe cookiebanner rolt in eerste instantie uit op de website van YouTube in Frankrijk, maar komt binnenkort naar alle Google-diensten over heel de EU.
Reactie op boete
De aanpassing komt er als reactie op een boete van 150 miljoen euro, uitgeschreven door de Franse dataregulator. Die stelde eerder dit jaar vast dat het veel eenvoudiger was om cookies te aanvaarden dan om ze te weigeren. In een gelijkaardige banner kon je enkel op accepteren of aanpassen klikken, maar cookies niet zomaar afwijzen. Google kreeg drie maanden de tijd om het euvel te verhelpen. Anders zou het bedrijf een dwangsom van 100.000 euro per dag uitstel moeten betalen.
In een blogpost spreekt Google zelf niet over de boete, maar geeft het wel aan dat regulators over heel Europa hun richtlijnen voor compliancy hebben geüpdatet. Google zet zich naar eigen zeggen in om aan de opgelegde standaarden tegemoet te komen. De nieuwe aanpak is gebaseerd op gesprekken met de Franse regulator. Dat Google weinig keuze had, vermeldt het bedrijf daar niet bij.
Volgens de internetreus is niet alleen de cookie-banner aangepast. Ook de achterliggende manier waarop cookies werken op de Google-diensten kreeg een update zodat ze niet in conflict treden met EU-regels.