Google Cloud en Workspace krijgen nieuwe beveiligingsfuncties

Google Cloud Platform

Google heeft een aantal nieuwe cybersecurity functies toegevoegd aan Google Cloud en zijn Workspace productiviteitspakket (voorheen G Suite). De update komt slechts een paar dagen nadat de Cloud Spanner-database van Google meerdere cybersecurityverbeteringen onderging. 

Als onderdeel van zijn update voegt Google een aantal nieuwe machine learning modellen toe aan zijn Cloud DLP-dienst. Met Cloud DLP kunnen gebruikers documenten met gevoelige data vinden en beheren wie er toegang tot heeft. Met de nieuwe machine learning integratie kunnen gebruikers gemakkelijker verschillende soorten gevoelige documenten detecteren zoals juridische documenten, patentaanvragen en broncode-bestanden.

Ook de Google Cloud VPC-dienst krijgt een verbetering. De dienst maakt het mogelijk voor bedrijven om applicaties in Google Cloud te isoleren van het publieke internet en van andere interne workloads. Dankzij nieuwe VPC-SC beleidslijnen wordt het mogelijk om applicaties te isoleren, maar daarbij wel interactie met vastgestelde externe systemen mogelijk te maken. Organisaties kunnen zo een veilige verbinding opzetten voor omgevingen die normaal volledig geïsoleerd zouden zijn. 

Verder krijgen de encryptiefuncties van Google Cloud een verbetering. Cloud External Key Manager (waarmee bedrijven hun data kunnen versleutelen via encryptiesleutels in hun eigen infrastructuur) werkt vanaf nu met de Google Cloud SQL management database service en Google Kubernetes Engine. 

Updates in Workspace

Niet alleen Google Cloud, maar ook Workspace is verbeterd. Onder andere de Vault-tool binnen Workspace ondergaat de nodige veranderingen. Met de tool kunnen beheerders alle bedrijfsbestanden beheren die medewerkers opslaan in Workspace-diensten, zoals Google Drive. 

Google heeft de Vault-interface vernieuwd met nieuwe tooltips die beheerders adviseren over hoe ze regels kunnen instellen voor het bewaren van bestanden. 

Met deze retentie regels kunnen beheerders instellen dat bestanden na een bepaalde periode automatisch worden verwijderd. Dat is bijvoorbeeld relevant als er gegevens van klanten in de bestanden staan. Bedrijven mogen deze volgens de GDPR slechts voor een beperkte tijd bewaren.

Ook is het mogelijk via om via de Vault in te stellen dat bepaalde bestanden juist wel bewaard moeten worden. Zo voorkomen beheerders dat belangrijke bestanden per ongeluk worden verwijderd.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.