Europese Commissie wil afscheid nemen van hinderlijke cookiebanners

cookies

De Europese Commissie wil komaf maken met de cookiebanners bij elk websitebezoek.

De Europese Commissie werkt volgens Politico aan plannen om de omstreden cookieregels uit 2009, die het internet overspoelden met toestemmingspop-ups, te vereenvoudigen. Het voorstel zou een van de meest zichtbare stappen worden in de Brusselse deregulering van digitale regels.

Van noodzakelijke bescherming tot klikgewoonte

De cookieregels maken deel uit van de e-Privacyrichtlijn, die sinds 2009 verplicht dat websites toestemming vragen voor het plaatsen van cookies, tenzij die strikt noodzakelijk zijn voor een dienst. In de praktijk heeft dit geleid tot een een overvloed aan consent-banners die bijna elke gebruiker tegenwoordig zo snel mogelijk wegklikt.

“Te veel consent maakt consent waardeloos,” zegt Peter Craddock, dataprotectiejurist bij Keller and Heckman. “Als toestemming de standaard voor alles wordt, lezen mensen de details bij cookiebanners niet meer.”

Vereenvoudiging en meer uitzonderingen

De Europese Commissie onderzoekt hoe de banner kan worden vereenvoudigd. Een optie is dat gebruikers hun voorkeuren één keer vastleggen, bijvoorbeeld in de browser, in plaats van bij elk websitebezoek. Lidstaten zoals Denemarken pleiten voor het schrappen van banners bij “onschuldige” cookies, zoals die voor technische functies of eenvoudige statistieken.

Privacylobby in de aanval

Privacyorganisaties trekken echter meteen aan de alarmbel. Zij vrezen dat uitzonderingen de deur openzetten naar meer tracking en profilering. De strijd rond cookies belooft volgend jaar opnieuw op te laaien. Dan presenteert de Commissie de Digital Fairness Act, een nieuwe wet die consumenten moet beschermen tegen manipulatieve online ontwerpen en oneerlijke personalisatie.