Crowdstrike deelt 60 miljoen dollar aan credits uit aan klanten die trouw blijven

crowdstrike

Crowdstrike belooft compensaties aan klanten die na de globale storing blijven. Naast flexibele contracten deelt het ook voor ongeveer 60 miljoen dollar aan credits uit.

Beveiligingsbedrijf Crowdstrike deelde een eerste kwartaalrapport sinds de globale storing die meer dan 8,5 miljoen Windows-pc’s in één klap lamlegde. De storing laat zich voelen: Crowdstrike stelde zijn winstverwachtingen met 86 miljoen dollar bij tot 109 miljoen. Desondanks blijft Crowdstrike op weg om zijn jaardoelstelling van vier miljard dollar te halen.

lees ook

Crowdstrike CTO aanvaardt ‘Most Epic Fail’-trofee op hackerconferentie Def Con

Klantenbinding

De reden voor de bijgestelde verwachtingen zijn kosten die Crowdstrike incalculeert voor ‘pakketten voor klantenbinding’. Het bedrijf beseft dat het na zijn blunder klanten extra moet paaien om aan boord te blijven. Crowdstrike zal klanten die het bedrijf trouw blijven belonen met gratis credits en zal een bedrag van zestig miljoen dollar uit eigen zak betalen.

Het incident heeft niet voor een leegloop van klanten gezorgd, benadrukt CEO George Kurtz. Crowdstrike pronkt met een retentiegraad van 98 procent. “Ze willen meer van ons kopen”, zegt Kurtz. Het bedrijf geeft tegelijkertijd ook wel toe dat klanten een uitgebreider goedkeuringsproces doorlopen alvorens in te tekenen. Crowdstrike probeert klanten te paaien met extra flexibele contracten en betalingen.

lees ook

Microsoft houdt beveiligingstop om nieuw Crowdstrike-fiasco te vermijden

Het kwartaalrapport van Crowdstrike werd verrassend genoeg op applaus onthaald op de beurs. Beleggers zijn al lang vergeten wat er op 19 juli gebeurd is en wagen zich weer aan aandelen van het bedrijf. De koers ging met enkele procenten omhoog en dat in tijden waar kwartaalrapporten van zelfs de meest succesvolle techbedrijven een negatieve reactie bij beleggers uitlokken.

Juridisch staartje

Crowdstrike kruipt langzaam maar zeker weer uit het dal, maar een juridisch staartje hangt het bedrijf hangt nog steeds boven het hoofd. Één gedupeerde klant, Delta Airlines, lijkt namelijk niet te vallen voor de gratis credits. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij claimt dat het door de storing zeker 500 miljoen dollar schade heeft opgelopen.

Crowdstrike zegt dat het contract met Delta een beperkte aansprakelijkheid tot maximaal tien miljoen dollar bevat. Het lijkt dus weinig waarschijnlijk dat Delta op meer geld van Crowdstrike moet hopen als het daarop ingetekend heeft. De totale schade van de storing zou wereldwijd tot meer dan vijf miljard dollar oplopen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home