De Deense containervervoerder A.P. Moller-Maersk gaat samenwerken met IBM om een industriebreed handelsplatform te creëren. Dit platform zal gebruikmaken van blockchain. Het is de bedoeling dat handel sneller verloopt en er miljarden dollars bespaard worden.
Door gebruik te maken van blockchain wordt het mogelijk om data te delen tussen een netwerk individuele computers. In het geval van de oplossing van IBM en Maersk betekent dit het beheren en bijhouden van tientallen miljoen containers wereldwijd. Het proces van de bevoorradingsketen wordt daarbij van begint tot eind gedigitaliseerd.
De maximale kosten voor handelsdocumentatie voor het verwerken van veel goederen, met name die vervoerd worden met boten, kunnen uitkomen op een vijfde van de werkelijke fysieke transportkosten. Door deze uitgaven te laten afnemen, kan de wereldwijde handel met 15 procent toenemen, zo denken de bedrijven.
Bureaucratie
Sinds de container in de jaren 50 uitgevonden werd, kreeg de scheepsvaartindustrie te maken met weinig innovatie. Daardoor komt er nog veel papierwerk en bureaucratie kijken bij handel over de grens. Maersk ziet het platform uitgroeien tot een succes indien alle partijen het accepteren, zo laat het bedrijf weten aan Reuters.
Volgens Maersk kan een zending gekoelde goederen van Oost-Afrika naar Europa te maken krijgen met een proces waarbij bijna 30 personen en organisaties betrokken zijn. Soms wordt er meer dan 200 keer gecommuniceerd over zo’n zending.
Ambitie
IBM en Maersk werken sinds juni 2016 aan nieuwe blockchain- en cloud-gebaseerde technologieën. Sindsdien testten meerdere partijen de producten, waaronder Rotterdam Port Community System Portbase, DuPoint, Dow Chemical, Tetra Pak, Port Houston en de grensbescherming van de Verenigde Staten. Bovendien vormen IBM en Maersk een adviesraad met industrie-experts om het platform en de diensten verder vorm te geven.
Aanvankelijk zullen er twee mogelijkheden beschikbaar zijn: informatie die het proces van begint tot eind in kaart brengt en papierloos handelen. Na goedkeuring hopen de bedrijven het platform binnen zes maanden op de markt te brengen.