Amazon Web Services (AWS) maakt Amazon Personalise beschikbaar voor al zijn AWS-klanten. Met de machine learning (ML)-service kunnen ontwikkelaars zonder enige machine learning-ervaring aangepaste machineleermodellen toevoegen aan hun apps. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde productaanbevelingen, zoekresultaten en direct marketing.
Ontwikkelaars krijgen door Amazon Personalise de mogelijkheid geïndividualiseerde aanbevelingen toe te voegen aan klanten, die hun applicaties gebruiken. Zo kan de ML-service onder meer worden gebruikt voor het geven van aanbevelingen op basis van hun voorkeuren en gedrag. Naast ook gepersonaliseerde re-ranking van resultaten en personaliseren van inhoud voor e-mails en meldingen, aldus TechCrunch.
ML-ervaring niet noodzakelijk
Amazon Personalise verwerkt gegevens met behulp van algoritmen, die oorspronkelijk zijn gemaakt voor de eigen retailactiviteiten van Amazon. Het bedrijf beweert dat alle gegevens ‘volledig privé worden gehouden en volledig eigendom zijn van de klant’. Volgens Amazon vereist de service geen uitgebreide machine-leerervaring. Ontwikkelaars kunnen zelf een oplossingsversie, een getraind Amazon Personalise-aanbevelingsmodel, bouwen, trainen en implementeren met de AWS-console. Dan wel programmatisch met behulp van de AWS SDK.
Een ontwikkelaar dient alleen het volgende te doen:
- Invoergegevens formatteren en uploaden naar een Amazon S3-bucket of verzend realtime evenementgegevens.
- Een trainingsrecept (algoritme) selecteren om op de gegevens te gebruiken.
- Een oplossingsversie trainen met behulp van het recept.
- De oplossingsversie implementeren.
’60 procent tijdbesparing’
Inmiddels zouden AWS-klanten als Yamaha Corporation of America, Subway, Zola en Segment Amazon Personalize al aan hun apps hebben toegevoegd. “De service bespaart ons tot 60 procent van de tijd die nodig is om de infrastructuur en algoritmen voor onze machine learning-modellen in te stellen en af ​​te stemmen. Dit in vergelijking met het bouwen en configureren van de omgeving alleen”, aldus een van de gebruikers, Ishwar Bharbhari, Yamaha Corporation of America Directeur Informatietechnologie.
Voor nu geldt alleen dat de Ierse AWS-server als enige in de Europese Unie toegang heeft tot de ML-service. Op korte termijn zouden er meer regio’s volgen.
Lees ook: ‘AWS zal flink groeien onder invloed van artificiële intelligentie’