Intel wil zich vanaf volgend jaar op de gpu-markt storten. Het werkt al enkele jaren aan de designs van eigen grafische kaarten, en pakte op GDC uit met een render van hoe de dingen er kunnen uitzien.
Op de Game Developers Conference in San Francisco demonstreerde Intel het ontwerp van zijn eigen line-up van gpu’s. Intel liet in 2017 al verstaan dat het de ambitie heeft de gpu-markt binnen te breken. Het belang van parallel computing in HPC-omgevingen betekent dat x86-cpu’s minder incontournable zijn dan vroeger, terwijl grafische kaarten zich net ontpoppen tot essentiële hardware voor de toepassingen van morgen.
Intel wil die markt niet aan Nvidia en AMD overlaten, en sleutelt daarom aan een antwoord. Vanaf volgend jaar moet de fabrikant zijn eerste grafische kaarten klaar hebben. Aanvankelijk zal Intel mikken op gamers met zijn hardware. Dat een slim plan van aanpak, dat AMD ook gebruikte bij zijn comeback in cpu-land. Door zich eerst bij enthousiastelingen te bewijzen met de eerste incarnatie van Ryzen, kon AMD vervolgens bij serverfabrikanten aankloppen met het op dezelfde architectuur gebaseerde Epyc. In zakelijke scenario’s is hardware immers kritieker, waardoor het geen slecht idee is om het water te testen bij een enthousiaste maar minder veeleisende doelgroep.
Optane-uitstraling
De ontwikkeling van een totaal nieuwe gpu-architectuur neemt tijd in beslag. Intel houdt de buzz rond zijn ambitie gaande door af en toe van zich te laten horen, en zo ook op deze GDC. Een slide toonde wat voorlopig het vooropgestelde design van de eerste grafische kaarten wordt. We zien een compacte gpu met slechts één ventilator, wat suggereert dat Intel in zijn line-up zeker naar het instapsegment zal kijken. De designtaal ligt helemaal in de lijn van de PCIe-versies van Optane die Intel vandaag verkoopt.
Waar de chipdesigner helaas met geen woord over rept, is de binnenkant. Wat de uiteindelijke rekenkracht zal zijn, blijft afwachten, en ook de concurrentiele positionering tegenover hardware van AMD en Nvidia blijft een vraagteken. Wanneer Intel zijn grafische kaarten lanceert, zullen de concurrenten allebei 7 nm-gpu’s op de markt hebben. Aangezien Intel zijn gpu-chips naar alle waarschijnlijkheid zelf zal bakken, lijkt 10 nm hier een realistischere node.
(Beeld: TechRadar)
Gerelateerd: Datacenters en neurale netwerken: waarom Intel plots zelf grafische kaarten ontwikkelt