Soms kan het handig zijn om in verschillende schermen te werken. Wanneer je bijvoorbeeld aan meerdere projecten tegelijk werkt, kan het echt een voordeel betekenen. Niet iedereen beschikt over twee of meer fysieke schermen, maar gelukkig heeft Windows 11 een digitale oplossing.
Niet iedereen geniet het voordeel van te werken met een extra scherm (of twee extra schermen). Dat geldt nog iets meer voor wie hybride werkt, de setup thuis is vaak wat eenvoudiger dan op kantoor. Kan je dan ook maar op één desktop werken? Zeer zeker niet, gelukkig. We laten je zien hoe je dat snel kan opzetten in Windows 11.
-
Stap 1 – Activeren
Het kan zijn dat de knop voor deze functie gewoon al in je taakbalk staat. Is dat niet het geval, kan je die makkelijk terugvinden. Je geeft dan met je muis of touchpad een rechterklik in de taakbalk en klikt Taakbalkinstellingen aan. Vervolgens activeer je de functie door ze hier in te schakelen. In beide gevallen gaat het om het icoontje met het zwarte, grijze en witte vlak.
-
Stap 2 – Aan de slag
Om een extra bureaublad te krijgen, zijn er ook hier weer twee verschillende, maar eenvoudige manieren. Wanneer je de cursor over het icoontje laat hangen krijg je meteen de optie ‘Nieuw bureaublad’ te zien, als een grijze kader met een plus-icoontje in. Of je klikt dat bureaublad-icoontje aan en dan krijg je al je tabbladen in het eerste bureaublad te zien, samen met opnieuw die grijze kader. Dit klik je sowieso aan om een tweede bureaublad aan te maken.
Wanneer je dat hebt gedaan en je laat de cursor opnieuw boven het bureaublad zweven, zie je het eerste bureaublad, het nieuwe en de optie om nog een derde te openen. Naargelang wat je nodig hebt, kan je dat dus nog enkele keren doen. Maar hou het voor jezelf natuurlijk wel overzichtelijk.
-
Stap 3 – Praktische insteek
Nu kan je dus aan de slag in dat nieuwe bureaublad. Zoals gezegd, dit is vooral handig wanneer je met enkele projecten tegelijk bezig bent. Zo kan je relevante sites, bestanden of applicaties hebben openstaan per project waaraan je werkt.
Het is natuurlijk een virtueel tweede scherm, je werkt gewoon nog op dezelfde computer. Dus als je bijvoorbeeld iets downloadt, komt dat niet in een tweede downloadfolder terecht. Dat bestand vind je dan gewoon terug in de relevante map via elk bureaublad.
Je kan helaas ook niet alles per bureaublad openen. De app van Teams draait bijvoorbeeld maar in één bureaublad. Apps als Word of Excel kan je per bureaublad openen, maar dat geldt dan weer niet voor specifieke bestanden. Als je een Word-document in bureaublad 2 opent, dat al in het eerste actief is, word je meteen weer naar bureaublad 1 gebracht.
Dit is dus niet de perfecte oplossing en kan niet op tegen de voordelen van een tweede of derde scherm. Als je echter gewoon makkelijk tussen verschillende projecten wil wisselen, is dit een eenvoudig alternatief om overzicht te bewaren, zonder de investering in extra hardware. Werk aan die fotoreeks in bureaublad 1, plan die ene meeting met de nodige notities in bureaublad 2 en pas een blogpost aan in bureaublad 3. En in bureaublad 4 open je natuurlijk ITdaily om af en toe even bij te lezen.