Itsme geblokkeerd? Zo (her)activeer je je acount 

itsme

Itsme zit steeds dieper verankerd in digitale diensten. Maar wat als je itsme-account geblokkeerd is? Geen paniek, dat is snel weer opgelost. 

Steeds meer digitale banken- en overheidsdiensten maken gebruik van itsme om je op een beveiligde manier aan te melden. Dat maakt de app stilaan onmisbaar voor wie gebruik maakt van digitale diensten. Een probleem met je itsme-account kan dan ook zeer vervelend zijn. Wissel je van telefoon(nummer), dan kan dat je itsme-account blokkeren.  

Is itsme geblokkeerd? Dan moet je je account heractiveren. Er zijn verschillende manieren om dat te doen, afhankelijk van hoe je je account hebt aangemaakt. 

  • Manier 1: met eID

    Een eerste manier is met je identiteitskaart. Ga naar de website van itsme en selecteer onder Mijn account < Activeer je itsme. Neem je identiteitskaart (eID) en een eID-kaartlezer bij de hand. Let op: je zal de PIN- en PUK-code van je identiteitskaart eveneens moeten ingeven. Hopelijk heb je dat papier goed bewaard: heb je de codes niet meer, moet je deze opnieuw aanvragen via je gemeente en zal je enkele werkdagen geduld moeten hebben.  

    Geef je telefoonnummer in en bevestig. Sluit de kaartlezer aan op je laptop en steek je identiteitskaart in. Mogelijk dien je eerst nog de software van de kaartlezer (Connective Browser Package) en bijhorende browserextensie te installeren. Vernieuw de pagina om verder te kunnen na het voltooien van de installatie.  

    Geef vervolgens de pincode in in het pop-upvenster en bevestig dat je gegevens gedeeld worden met Belgian Mobile ID, het bedrijf achter itsme. Je krijgt nu een code van zes tekens te zien die je in de itsme-app moet ingeven om je account te (her)activeren. Stel tenslotte een unieke itsme-pincode in (vijf cijfers) en je account is actief. Optioneel kan je het account extra beveiligen met je vingerafdruk.  

  • Manier 2: met je bankapp

    Heb je itsme aangemaakt via je bank? Dan kan je het account met je bankingapp opnieuw activeren. Open de mobiele applicatie van itsme en geef je telefoonnummer en e-mailadres in. Selecteer je bank in de lijst, waarnaar je wordt doorverwezen naar de webomgeving van je bank.  

    Je dient nu de gegevens van je bankkaart in en bevestigt deze met een kaartlezer om de identificatietoken opnieuw aan te vragen. Je wordt vervolgens doorgestuurd naar itsme om de heractivering te voltooien. 

  • Manier 3: telefoonnummer wijzigen

    Onlangs van telefoonnummer veranderd? Itsme is gelinkt aan je telefoonnummer, dus dien je deze verandering door te geven om de app te kunnen blijven gebruiken. Dit kan eenvoudig via de itsme-app. Ga naar Mijn gegevens via het menu rechtsboven en klik op de optie om je telefoonnummer te wijzigen.