Uitgeruste werkplek in abonnementsformule: PCaaS volgens Dell

Grote investeringen verliezen razendsnel aan populariteit met de opkomst van abonnementsformules. Ook in de hardwarewereld trekt die evolutie zich door. Dell wil met zijn PC-as-a-Service-aanbod een one-stop-shop zijn voor de hele uitrusting van je werkplek tot de software toe.

Een dak, elektriciteit, verwarming, een bureau en een stoel: dat moet je zelf voorzien voor je werknemers. Zodra die fundering er staat, hopen ze bij Dell op een telefoontje. Het PC-as-a-Service-aanbod van de fabrikant is immers breder dan de naam doet vermoeden. “In de basis willen we een complete werkplek verschaffen”, verduidelijkt Martijn Meurisse, Services Account Executive bij Dell EMC.

Van Capex naar Opex

Dell vindt zoals vele andere hardwarefabrikanten vandaag dat het traditionele Capex-model op de helling staat. Een grote investering in hardware weegt op de cashflow van organisaties. Een Opex-strategie waarbij je als onderneming de inrichting van je werkplek als dienst afneemt tegen een vaste maandelijkse kost, maakt het veel eenvoudiger om werknemers op een betaalbare manier van de juiste tools te voorzien. PC-as-a-Service bestaat voor Dell al vier jaar, maar evolueerde in die tijd tot een totaalaanbod dat zeker tijdens de coronacrisis aan belang wint.

“Onder PC-as-a-Service zien we hardware, software en diensten”, verduidelijkt Meurisse. De hardware begint uiteraard bij de laptop, maar gaat verder dan dat. “Ook randapparatuur zoals schermen, docking stations, toetsenbord en muis horen erbij.” Verder voorziet Dell de nodige software. “We verzorgen ook software zoals Office 365 en Microsoft Intune voor het beheer.”

Configuratie en diensten

De fabrikant stopt het aanbod binnen een dienstverlening die heel wat ontzorging met zich meebrengt. Wie voor de inrichting van de werkplek bij Dell aanklopt, krijgt kant-en-klaar materiaal geleverd. “Er komt heel wat bij kijken om een pc bij de eindgebruiker te krijgen”, verduidelijkt Meurisse. “Wij hebben de hele keten in eigen beheer. In de fabriek kunnen we al de juiste images op maat van een klant op de toestellen laden. Verder voorzien we indien gewenst zelfs identificatienummers voor individuele toepassingen. Ook ondersteuning is inbegrepen, net als partnerservices indien de klant dat wenst.”

Dell heeft de hele keten in eigen beheer.

Martijn Meurisse, Services Account Executive Dell EMC

Het dagelijkse beheer van toestellen doen klanten doorgaans zelf, maar kan ook in samenwerking met een partner. Op die manier kan het PC-as-a-Service helemaal op maat worden uitgebreid. Denk bijvoorbeeld aan endpoint antiviruslicenties voor de favoriete provider van een klant of software van een derde partij. “Via partners vallen al die vragen in één geheel te combineren”, benadrukt Meurisse.

Van één tot duizenden

In de praktijk staat flexibiliteit centraal. De mensen van Dell kijken samen met de klant naar wat er precies nodig is en werken een voorstel op maat uit. Denk daarbij aan het type van toestel, de benodigde software maar ook de nood aan randapparatuur. Misschien is de laptopvloot van een klant aan vervanging toe, maar zijn de schermen nog prima. In dat geval werkt Dell een voorstel uit waarbij bestaande hardware een plaats heeft.

Aanvankelijk richtte de hardwarereus zich met zijn PC-as-a-Service-aanbod voornamelijk op grote bedrijven, maar daar is sinds de lancering verandering in gekomen. Meurisse: “Vandaag kunnen we PC-as-a-Service vanaf één toestel aanbieden.” Die lage instapdrempel overtuigt overnemingen om het aanbod te bekijken, al komt het zelden voor dat organisaties maar één toestel afnemen.

Vandaag kunnen we PC-as-a-Service vanaf één toestel aanbieden.

Martijn Meurisse, Services Account Executive Dell EMC

Dat ene toestel zet bedrijven aan om na te denken over de manier waarop ze hun werkplek inrichten. “Er komen regelmatig mensen binnen met een traditionele mindset waarin ze de beste prijs voor een specifiek toestel zoeken. Na verloop van tijd zien ze dat de voordelen van het servicemodel een positieve impact hebben op de total cost of ownership. Daar kunnen ze veel besparen, waardoor ze in de praktijk toch twintig toestellen afnemen en meteen naar randapparatuur en software kijken.”

Contract op maat

Dell stelt zich verder flexibel op als het gaat over de precieze uitwerking van het servicecontract. Denk daarbij aan scale-up- en scale down-modellen waarbij er in een contract over verschillende jaren heen al rekening wordt gehouden met een verwachtte groei of inkrimping van een bedrijf. Ook midterm upgrades behoren tot de mogelijkheden. “Zo kan je bijvoorbeeld tot 15 procent van de gevraagde toestellen vlot upgraden in het midden van het contract.” Denk voor een dergelijk scenario aan een grafisch departement dat een flinke boost krijgt en plots intenser 3D-scenes wil renderen, waardoor een aanvankelijk gekozen workstation plots niet meer volstaat.

Uiteindelijk vind je bij Dell enkele standaardformules, maar komt het uiteindelijke contract altijd in samenspraak met de klant tot stand. Daarin speelt hardware mee, gewenste flexibiliteit, software en eventuele diensten of producten van derden, geleverd door partners. In zo’n geval spelen er meerdere partijen mee met de inrichting van de werkplek maar daar hoeft de klant niets van te merken. “Dell positioneert zich als one-stop-shop. In één vaste maandelijkse kost zitten alle noden inbegrepen.”

Privébank

Dell Technologies kan voor de financiële kant van de uitwerking rekenen op Dell Financial Services. “Zij zorgen voor de saus van de oplossing”, vertelt Meurisse. Zodra samen met een klant de omvang van een pakket is bepaald, gaat het voorstel naar Dell Financial Services. Die tak van Dell doet dienst als een soort van privébank en genereert op basis van het voorstel een prijs per maand. Al zit zelfs daar flexibiliteit in: “Wil je liever per kwartaal betalen, kan dat natuurlijk ook.”

Tot slot speelt het end-of-life-aspect een rol. “Op het einde van het contract worden toestellen opgehaald en op een correcte manier gewist”, weet Meurisse. Vervolgens kan Dell Financial Services ze een tweede leven geven, bijvoorbeeld door ze te refurbishen of in de tweedehandsmarkt te zetten.

Steeds meer interesse

Bij de lancering van PC-as-a-Service vier jaar geleden was er ook in België interesse in het aanbod, al bleef de stormloop uit. “De Belgische markt is niet altijd de meest innovatieve”, constateert Meurisse. “Belgen kijken vaak eerst naar Nederland of de VS en springen pas op iets nieuw wanneer het zich daar bewijst.” Meurisse merkt dat die fase stilaan is aangebroken. “Intussen heeft PC-as-a-Service zijn weg gevonden. De vraag begint proactief te komen en een groot deel van de verkoop loopt al via servicecontracten.”

lees ook

Opex met Apex: Alles van Dell is nu ook as-a-service

Meurisse en Dell verwachten dat het aandeel van PC-as-a-Service alleen maar zal toenemen. De fabrikant staat lang niet alleen in die prognose. Ook concurrent HP zet er sterk op in. Dell-topman Michael Dell wil op termijn het hele portfolio van de technologiereus as-a-Service gaan aanbieden, van pc tot server. Die visie wordt werkelijkheid onder de noemer Project Apex, dat Dell in oktober aankondigde. “PC-as-a-Service staat voorlopig wel los van Project Apex”, benadrukt Meurisse. Het aanbod is echt gericht op de werkplek zelf.

Wie de hele IT-omgeving van zijn organisatie in een servicemodel wil gieten, komt via een andere weg bij Dell en Project Apex terecht. “Het project ontstond vanuit de infrastructuur-tak maar zal in een volgende fase waarschijnlijk wel alle Dell Technologies hardware-oplossingen omvleugelen, inclusief laptops en desktops.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.