Synology brengt HDD’s en SSD’s onder de eigen merknaam onder de markt en verkiest sterk dat klanten die drives in de NAS-toestellen en opslagservers van de fabrikant installeert. Uiteindelijk is het de klant die er volgens de fabrikant het meeste voordeel uit haalt.
Synology verplicht klanten van zijn NAS-toestellen inmiddels niet meer om HDD’s (of SSD’s) te installeren in nieuwe toestellen. Het terugschroeven van flexibiliteit kon niet op al te veel begrip rekenen bij het prosumenten-doelpubliek, dat voor Synology toch nog steeds belangrijk is. De Taiwanese NAS-specialist draagt keuzevrijheid dan wel opnieuw hoog in het vaandel, als je het aan experts van het bedrijf vraagt is er wel degelijk maar één keuze die eruit springt boven de andere: installeer HDD’s van Synology zelf.
“Achter iedere betrouwbare opslagoplossing schuilt een geoptimaliseerd radarwerk van afhankelijke elementen”, zegt Gento Pariente, Regional Marketing Manager voor Zuid-Europa en Benelux bij Synology, wanneer we om meer duiding vragen. “Hardware, firmware, besturingssysteem en de manier waarop werklasten zich gedragen, werken allemaal samen in harmonie.”
Grotere kans op problemen
Wanneer klanten een Synology-toestel combineren met hardware van derden, is de kans op problemen volgens Pariente groter. “We zien dit zelf op basis van cijfers uit onze ondersteuning van klanten en analyse van problemen”, zegt hij. “Sommige schijven hebben problemen op hardwareniveau, zoals signaal-integriteitsconflicten of connectoren van slechte kwaliteit. Dat leidt tot herkenningsfouten of instabiele verbindingen.”
lees ook
Synology omarmt opnieuw HDD’s van derden met lancering DSM 7.3
“Andere hebben defecte firmware die time-outs, slechte prestaties of RAID-degradatie veroorzaakt”, gaat hij verder. “In ernstige gevallen kunnen mislukte firmware-updates of stroomuitval ervoor zorgen dat schijven helemaal niet meer worden herkend.”
Complexe diagnose
Wanneer een klant met een probleem kampt, komt die bij Synology uit. Dan begint de zoektocht naar de fout die aan de basis van de miserie ligt.
Pariente: “Om de problemen te diagnosticeren zijn uitgebreide tests, diepgaande logboekanalyses en langdurig trial-and-error nodig. Het proces wordt nog verder vertraagd door gefragmenteerde communicatie tussen leveranciers van externe hardware en eindklanten.”
“Zelfs wanneer een euvel met een harde schijf is geïdentificeerd, is een oplossing vaak niet onmiddellijk beschikbaar”, gaat hij verder. “Soms is een aanpassing van de firmware door de externe leverancier de enige oplossing. Dat kan dan maanden of zelfs jaren duren. Erger nog, hetzelfde probleem kan zich voordoen bij andere exemplaren van hetzelfde schijfmodel.”
In zo’n scenario’s is de klant ontevreden van de gebruikservaring van de NAS, maar zit Synology met de handen gebonden. De keuze om eigen SSD’s en HDD’s op de markt te brengen, is een rechtstreeks antwoord op die uitdagingen. Synology heeft natuurlijk geen eigen HDD-fabriek gezet, maar werkt samen met fabrikanten van drives om eigen toestellen te ontwikkelen.
Onderdeel van het ecosysteem
“De drives zijn dan niet gewoon losse componenten, maar worden door ons ontwikkeld als volwaardig deel van het opslag-ecosysteem”, verduidelijkt Pariente.
Het grootste verschil is de firmware die Synology zelf ontwikkelt. “Die is gebouwd met NAS-toestellen in het achterhoofd en wordt geoptimaliseerd voor ons eigen DSM-besturingssysteem.”
De drive is echt deel van het ecosysteem, en veel meer dan gewoon een compatibel component.
Gento Pariente, Regional Marketing Manager Synology.
De voordelen van de integratie zijn volgens Pariente voelbaar in dagelijks gebruik. Zo kunnen gebruikers firmware-updates eenvoudig via DSM doorvoeren, en worden RAID-configuraties bij wissel van een drive tot 27 procent sneller hersteld. “De drive is echt deel van het ecosysteem, en veel meer dan gewoon een compatibel component”, benadrukt Pariente nogmaals.
Concrete verbeteringen
Synology deelt nog enkele extra details over wat de HDD’s onder eigen vlag uniek maakt. Zo ondergaan ze tests voor meer dan 7.000 uur per schijfmodel en meer dan 500.000 uur in totaal. Daarbij worden realistische NAS-belastingen gesimuleerd. Synology stipt drie belangrijke NAS-specifieke verbeteringen aan die terug te vinden zijn in de HDD’s:
- Optimalisatie van het cache-algoritme: de firmware past het cachegedrag van de harde schijf dynamisch aan om deze af te stemmen op netwerkgebaseerde toegangspatronen die veel voorkomen in RAID-omgevingen. Dat minimaliseert latentie en zorgt voor snellere lees- en schrijfcycli bij meerdere gelijktijdige sessies.
- Herschikking van I/O-verzoeken: bij RAID-specifieke bewerkingen krijgen harde schijven vaak te maken met complexe reeksen I/O-verzoeken. De firmware van harde schijven bevat verbeterde strategieën voor het in de wachtrij plaatsen van opdrachten om knelpunten als gevolg van opdrachtconflicten te verminderen.
- Kortere uitvoeringstijd van leesverzoeken: In NAS- en videobewakingsomgevingen, waar Synology ook sterk op inzet, is gelijktijdige toegang tot grote datasets gebruikelijk. De firmware vermindert de overhead van leesbewerkingen door het ophalen van gegevensblokken te herstructureren en vertragingen door rotatie tot een minimum te beperken.
Eén adres
Loopt er toch iets mis, dan brengt de aanpak nog een voordeel met zich mee. Synology heeft de totale controle over het hele opslagtoestel en alle onderdelen, gedurende de hele levenscyclus ervan. “Dat laat ons toe om een echte one-stop-shop te zijn”, zegt Pariente. Klanten moeten maar bij één partij aankloppen. Wanneer ze in contact komen met de ondersteuning van Synology verloopt de foutopsporing sneller en raken problemen sneller opgelost.
Pariente geeft toe dat de initiële reactie op de aanvankelijk verplichte verschuiving naar drives van Synology zelf voor gemengde reacties zorgde, al zeker bij klanten die keuze hoog in het vaandel dragen. Hij stelt wel dat de ontvangst van de Synology-HDD’s en SSD’s over het algemeen positief is.
Significante daling van problemen
Enkele cijfers verklaren dat. Op basis van cijfers van de eigen ondersteuningsdienst ziet Synology dat de kans op kritieke problemen gerelateerd aan drives met 40 procent daalt, wanneer de klant voor Synology kiest. Het aantal ernstige problemen met de opslag zelf is met 88 procent gedaald. Het aantal tickets bij support is dan ook gedaald.
Toch biedt Synology vandaag (opnieuw) de keuze. Met DSM 7.3 kunnen gebruikers terug drives van derden in nieuwe toestellen installeren zonder dat het OS daarvoor kritieke waarschuwingen geeft, of functionaliteit wordt ingeperkt.
Deur open voor derden
Synology gaat verder met een nieuw valideringsprogramma werken, waarbij HDD-fabrikanten moeten tonen dat hun drives dezelfde standaarden halen als die van Synology zelf.
Een kleine kanttekening is daarbij wel relevant: die fabrikanten zijn dezelfde als die waar Synology mee samenwerkt, aangezien er maar drie partijen zijn die op grote schaal HDD’s maken: Seagate en Western Digital zijn de grootste, en Toshiba speelt ook nog mee. Voor die fabrikanten zou het niet al te complex mogen zijn om de standaarden van Synology te halen.
Zelfs met gecertificeerde drives van derden blijft Synology echter achter de eigen drives staan. “Systemen tonen een hogere stabiliteit”, besluit Pariente. “Ons eigen ondersteuningsmodel, in combinatie met geïntegreerd schijfbeheer, maakt een snellere diagnose en oplossing van problemen mogelijk, wat resulteert in een superieure ondersteuningservaring voor de klant.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze partner Synology.
