Verhoogde cyberbedreigingen en toenemend belang van ESG: dit staat de IT-industrie de rest van dit jaar te wachten

1. Terug naar de basis: het belang van de fysieke IT-infrastructuur naarmate het aantal apparaten in het netwerk toeneemt

Het aantal IoT-apparaten groeit in sneltempo. Er wordt verwacht dat er tegen het einde van 2024 207 miljard apparaten verbonden zijn. Daarom zien steeds meer bedrijven het belang in van een betere zichtbaarheid en verhoogde controle over hun IT-infrastructuren. Aangepaste oplossingen worden daarom de komende tijd steeds crucialer naarmate veranderingen in het IoT-landschap in een snel tempo plaatsvinden.

In het huidige tijdperk van voortdurende technologische innovatie is het onmogelijk om elke nieuwe productlancering bij te houden. We laten ons snel meeslepen door de nieuwste trends, waarbij het gevaar op de loer ligt dat we de basisprincipes uit het oog verliezen. Hoewel cloud-first strategieën zinvol en aantrekkelijk zijn, moeten we de basis niet vergeten, namelijk de fysieke IT-infrastructuur.  

Om verbinding te maken met de cloud is nog altijd een draad en kastje nodig. Cloudmigratie zorgt er daarom voor dat de fysieke IT-infrastructur nog belangrijker is dan voorheen. Geïsoleerd naar IT-systemen en hun onderdelen kijken is tegenwoordig niet meer genoeg. Daarom kan het belang van deze basisinfrastructuur niet genoeg benadrukt worden, want alles binnen de IT begint vanuit deze laag.

2. Cyberbedreigingen: een steeds groter wordend aanvalsoppervlak vereist een zero-trustbenadering

Naarmate het netwerk uitbreidt met IoT-apparaten, groeit ook het risico op cyberaanvallen. Nu al die apparaten verbonden zijn met een netwerk, hebben bedrijven geen andere keuze dan hun systemen nog beter te beveiligen.

Komend jaar zullen cyberaanvallen naar alle waarschijnlijkheid zowel in omvang als complexiteit toenemen, wat ervoor zorgt dat snel en efficiënt handelen nog cruciaal zijn dan ooit. Veel bedrijven adopteren een zero-trust benadering, waarbij vertrouwen in de geïmplementeerde producten essentieel is. Als je een zero-trust-strategy wil implementeren, moet je ervoor zorgen dat de producten die je besluit in te zetten juist werken en presteren. Dit is komend jaar extra belangrijk omdat bedrijven zich in toenemende mate blijven bezighouden met het behouden van talent en het ontwikkelen van hybride werkmodellen.

Naarmate IT een steeds crucialere rol speelt, neemt ook de hoeveelheid gegenereerde en verwerkte gegevens toe, wat leidt tot steeds complexere en kwetsbaardere IT-landschappen.

Daarom is het zaak om de zero-trustbenadering door te trekken naar de gebruikte producten, want doen ze werkelijk wat ze beloven? Voor IT-managers volstaat het niet meer om simpelweg software te implementeren en blind daarop te vertrouwen. IT-managers moeten een totaaloverzicht behouden over hun legacy-infrastructuur, cloudsystemen en OT-omgeving om een stap voor te blijven op cybercriminelen en zichtbaarheid te vergroten voor meer gemoedsrust. Meten is weten, zeker in een complexe, onvoorspelbaardere omgeving. Daarom ben ik ervan overtuigd dat alle tools die worden ingezet grondig beproefd, getest en bewezen moeten worden.

3. ESG: vooroplopen in rapportage

Bedrijven worden steeds vaker onderworpen aan ESG-audits en -rapporten en moeten daarom kunnen antwoorden op de vraag: wat zijn de milieukosten van elk bedrijfsproces?

Nu het IoT-netwerk alsmaar groeit wordt deze rapportage ook steeds complexer. Bedrijven zoeken naar manieren om op een gedetailleerdere manier naar hun systemen te kijken om een balans te vinden tussen prestaties en functionele kracht. Monitoring is een waardevolle tool die kan helpen bij het beantwoorden van deze vragen. Het stelt organisaties in staat om precies te begrijpen hoeveel elke bron verbruikt, welke voordelen het oplevert en waar op kan worden bespaard.

Door snapshots van systemen en hervormingspunten te gebruiken, is het voor IT-managers nog makkelijker om de CO2-voetafdruk van elk proces inzichtelijk te maken. Monitoring stelt hen namelijk in staat om de juiste categorieën voor de gegevensback-up te identificeren en ervoor te zorgen dat de juiste meetgegevens in alle gevallen worden toegepast.

4. Hoe ‘observability’ de klantervaring verbetert

Veel IT-managers gebruiken al voorspellende monitoringsoftware en veel bedrijven zullen dit komend jaar uitbreiden met ‘observability’. Deze methode biedt IT-managers de kans om dieper in te gaan op de verbindingen tussen systemen en niet alleen bekende problemen te monitoren, maar ook onvoorziene uitdagingen te identificeren. Monitoring en observability vullen elkaar goed in, omdat monitoring ons inzicht geeft in potentiële problemen op bekend terrein, terwijl observability juist een blik werpt op het onbekende.

Deze diepere inzichten en proactieve aanpak vergroten niet alleen de efficiëntie, maar dragen ook bij aan een grotere transparantie binnen organisaties. Transparantie zal in de toekomst een belangrijke onderscheidende factor voor de concurrentie zijn, aangezien het een volledig overzicht biedt van de communicatie met klanten zoals nooit tevoren. Een transparant IT-team deelt graag inzichten met niet-technische personen, waardoor zij deze op hun beurt kunnen gebruiken voor selfservice.

IoT is overal: dat brengt kansen, maar ook nieuwe uitdagingen. Daarom hebben IT-managers die zich richten op het vergroten van de bestaande systeemmogelijkheden, zelfs te midden van alle dagelijkse uitdagingen, uiteindelijk een voorsprong op de concurrentie.


Dit is een ingezonden bijdrage van Martin Hodgson, Directeur Noord-Europa bij Paessler AG.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home