De impact van technologie op onze manier van werken, leven en innoveren neemt razendsnel toe. Artificiële Intelligentie (AI) is inmiddels geen buzzword meer, maar vormt het hart van een evolutie die bedrijven transformeert. Van pc’s met geïntegreerde AI tot vooruitgang in het ontwerp van datacenters. Dit zijn trends waar technologieleiders in België zich op moeten voorbereiden.
1. AI levert nu echt waarde voor bedrijven
Als 2024 het jaar was waarin bedrijven met Generatieve AI (GenAI) begonnen te experimenteren, dan is 2025 het jaar waarin de technologie evolueert van verkenning naar uitvoering. McKinsey stelt dat het gebruik van GenAI in slechts tien maanden verdubbeld is. Bedrijven waren in die periode vooral bezig met testen en ontdekken van wat ze met AI kunnen doen.
Dat werk begint nu vruchten af te werpen. Volgens een rondvraag van ICD is 40% van de Europese bedrijven aanzienlijk aan het investeren in GenAI. In de komende 18 maanden ligt de focus op training, het gebruik van software met GenAI en het afnemen van consultingsservices. Zo’n 30% van de bedrijven heeft al applicaties en diensten met GenAI in productieomgevingen uitgerold. Om van AI te profiteren, blijft datamanagement wel een belangrijke focus voor bedrijven. Zeker in België hebben organisaties nog veel werk om hun data voor te bereiden. Gelukkig kan technologie hen hierin zeker ondersteunen.
In het komende jaar zullen bedrijven de echte ROI blijven zien naarmate ze AI opschalen. Zo zal AI een gamechanger zijn. In sectoren zoals healthcare, finance en logistiek – waar AI-innovatie veel potentieel biedt – is het tijd om de pilootprojecten om te zetten in schaalbare oplossingen. Dankzij deze nieuwe focus gaan ze zich toeleggen op het ontwikkelen van op maat gemaakte, schaalbare AI-toepassingen die niet alleen de huidige uitdagingen oplossen, maar bedrijven ook klaarstomen voor opportuniteiten in de toekomst.
Wat dit betekent: als je AI-strategie nog niet op punt staat, maak dit dan je topprioriteit voor 2025. Tools evolueren razendsnel en bedrijven die zich niet aanpassen, dreigen achterop te geraken.
2. Grote pc-refresh opent de deur voor AI-pc’s
Volgend jaar verwachten we ook een doorbraak van een nieuwe generatie AI-pc’s. Het feit dat veel bedrijven aan een refresh toe zijn doordat Windows 10 end-of-life is, zal die evolutie alleen maar verder stimuleren. Stel je voor dat je ’s ochtends je pc opstart en het toestel zelf al de basistaken heeft uitgevoerd? Zoals het opstellen van follow-ups, het opmaken van een to do-lijstje, of het samenvatten van je e-mails. Allemaal terwijl je zelf van een tas koffie geniet. Welkom in 2025, het jaar waarin AI-pc’s ons leven aangenamer maken.
Ook onze manier van werken gaan ze veranderen. Ze zijn uitgerust met AI-mogelijkheden die data lokaal kunnen verwerken. Dit zorgt voor snellere prestaties, verbeterde security en kostefficiëntie. Bedrijven die te maken krijgen met teams die verspreid zitten en met hybride werkomgevingen, gaan hier zeker hun voordeel mee doen. Het belang van de edge – waar we veel data creëren en consumeren – neemt ook toe. AI-pc’s geven een nieuwe definitie aan productiviteit, omdat ze het werk dichter brengen bij de plaats waar het gebeurt.
Beter presterende CPU’s, GPU’s en NPU’s, evenals meer pc-siliciumopties, zorgen ervoor dat de keuze op de markt groter en beter dan ooit zal in 2025.
Wat dit betekent: in sectoren die extreem snel evolueren, is het niet langer een optie om over slimmere apparaten te beschikken. Als je dus nog steeds met oude hardware werkt, is volgend jaar hét moment om de overstap te maken naar nieuwe technologie.
3. Datacenters moeten zich aanpassen aan een AI-gedreven wereld
AI evolueert sneller dan om het even welke technologie in het recente verleden. Volgens analisten zal de meerderheid van de AI-toepassingen (70 tot 90%) zich richten op het nemen van realtime beslissingen. Die verschuiving vraagt ook een totaal andere datacenterinfrastructuur.
In tegenstelling tot klassieke datacenters is er nood aan een architectuur die het mogelijk maakt om compute-, opslag- en netwerksystemen onafhankelijk te kunnen opschalen. Voor bedrijven is het hierdoor mogelijk om sneller en flexibeler te werken zonder dat ze vastzitten aan oplossingen van specifieke leveranciers.
Ook de stijgende kost van energie en de impact van AI-workloads op het milieu vormen een grote uitdaging. McKinsey verwacht dat de vraag naar datacenters in Europa zal toenemen van 10 GW vandaag naar 35 GW in 2030. Er zal een investering van 250 tot 300 miljard dollar nodig zijn om de datacenterinfrastructuur hierop voor te bereiden. Bedrijven hebben nood aan energie-efficiënte hardware en gediversifieerde energiebronnen. Vloeistofkoeling is een goed voorbeeld van een oplossing waarmee we deze uitdaging aanpakken – met geoptimaliseerde koude platen en lekdetectietechnologie die de betrouwbaarheid en efficiëntie vergroten.
Daarnaast is het ook belangrijk om workloads goed te beheren en controletools te gebruiken voor het verbeteren van de prestaties, het verminderen van de kosten en ervoor te zorgen dat AI voldoet aan de specifieke behoeften van de organisatie. Ook in België zijn datacenters intussen volop aan het investeren. Het is nu de vraag of eindklanten die investering nog steeds zelf willen maken. Wellicht zal colocatie volgend jaar een opmars kennen.
Wat dit betekent: herbekijk je datacenterstrategie om zeker te zijn dat ze de schaalbaarheid, de flexibiliteit en de energie-efficiëntie van AI-workloads ondersteunt. Zo verbeter je de prestaties met een minimale impact op het milieu.
4. AI-agents kondigen de volgende evolutie aan
In 2025 gaan we ook de opmars van AI-agents zien. Die technologie gaat een stuk verder dan onze klassieke chatbots of virtuele assistenten. Het zijn softwaresystemen die kunnen plannen, maar ook beslissingen nemen en actie ondernemen om vooraf gedefinieerde doelen te bereiken. In het komende jaar gaan we ze overal zien opduiken, met een grote impact op ons AI-gebruik.
In tegenstelling tot reactieve systemen zijn AI-agents proactieve tools die complexe workflows kunnen beheren. Van het oplossen van ingewikkelde vragen van klanten tot het opzetten van realtime marketingcampagnes: met AI-agents kunnen bedrijven hun grenzen verleggen. Gartner voorspelt dat een derde van de GenAI-interacties tegen 2028 met deze agents zal gebeuren.
Wat dit betekent: we zien een shift in de manier waarop we met technologie interageren. In plaats van enkel mensen aan te sturen, zullen professionals in verschillende sectoren steeds vaker AI-agents moeten aansturen. Zo evolueren we naar een meer dynamische, gepersonaliseerde en creatieve werkomgeving.
Dit is een ingezonden bijdrage van Koen Segers, Managing Director Dell Technologies Belux. Klik hier voor meer informatie over het bedrijf.