In de data-driven bedrijfsomgeving waarin we vandaag de dag leven is er een app voor vrijwel alles. Bedrijfsanalisten en wetenschappers tot marketeers, vrijwel elk type bedrijf gebruikt technologie om het dagelijkse leven makkelijker te maken.
Het verzamelen en analyseren van data kan bedrijven enorme zakelijke voordelen opleveren. Waar iedereen profijt heeft van de realtime en on-demand informatie die mogelijk is dankzij nieuwe technologie, legt het een zware last op IT-afdelingen. Een gemiddelde enterprise werkt vandaag de dag met bijna 900 verschillende applicaties, waarvan slechts een derde echt goed aansluit op elkaar.
Negen van de tien IT-leidinggevenden zien data silos als hun grootste obstakel voor digitale transformatie.
Er is dus hoge nood aan een meer effectieve data strategie. Met een goede strategie kunnen organisaties data van elk systeem vrijmaken en gebruiken. Om een dergelijke strategie op te kunnen zetten, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe data silos zich hebben gevormd in een organisatie.
Wat is een datasilo?
Een datasilo is een collectie van informatie die is geïsoleerd van de rest van de organisatie. Hierdoor is de informatie niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Door datasilo’s worden de data niet op de juiste manier gebruikt of inefficiënt geraadpleegd. Een datasilo kan op elke afdeling van een organisatie voorkomen.
Een datasilo is een collectie van informatie die is geïsoleerd van de rest van de organisatie.
Data silos komen voor in vrijwel elk type industrie. De silos zorgen voor een inconsistente stroom aan informatie binnen bedrijven, maken het moeilijk om processen om te schakelen en zorgen voor overbodigheden tussen verschillende afdelingen. Het probleem heerst niet alleen in het bedrijfsleven, maar is ook sterk aanwezig bij de Amerikaanse overheid. De federale overheid kan miljarden aan belastinggeld besparen als het parlement en de regering fragmentatie, overlap en dubbele data zouden verminderen.
Waarom zijn datasilos een probleem?
Datasilos zijn uiterst inefficiënt en kunnen organisaties behoorlijk wat onnodige problemen opleveren. Ze zijn met name een probleem vanwege de volgende drie redenen:
- Onvermogen om een uitgebreid overzicht van gegevens te krijgen: wanneer data vastzit in verschillende complexe silo’s, missen er vaak relevante verbindingen tussen de verschillende datastromen.
- Verspilde middelen: datasilos zorgen voor veel dubbele informatie. Het kost geld om al deze gegevens op te slaan.
- Inconsistente gegevens: met datasilo’s wordt dezelfde informatie vaak op verschillende plaatsen opgeslagen. Wanneer data in de ene silo worden bijgewerkt, wordt diezelfde informatie niet automatisch bijgewerkt in andere silo’s.
Hoe ontstaan data silos?
Het ontstaan van data silos binnen bedrijven gebeurt veelal op dezelfde manier. Ze ontstaan vaak als gevolg van drie veelvoorkomende problemen.
Onverbonden technologie
Branches hebben de manier waarop data bestaan in een organisatie veranderd. Ooit was IT een krachtige gatekeeper voor systemen en hadden CIO’s strakke controle over de tech-uitgaven van bedrijven. Tegenwoordig zien we vaker dat afdelingen buiten de IT hun eigen technologie aanschaffen. Hierdoor blijft IT achter met een chaos aan onverbonden systemen en applicaties binnen het bedrijf.
Bedrijfscultuur
Vooral in bedrijven met een competitieve bedrijfscultuur zien we veel problemen met data silos ontstaan. Wanneer teams gestimuleerd worden om voor te blijven op andere teams, zijn ze geneigd om belangrijke informatie af te schermen. Deze bezitterigheid zorgt voor overtollige verzameling van informatie binnen een organisatie. Deze manier van werken draaft tegen het algehele belang van het bedrijf in.
Organisatiestructuur
Losse initiatieven binnen bedrijven zorgen voor data silos. Vooral bij grote bedrijven komen data van te veel verschillende bronnen om ze samen tot iets zinnigs te vormen. Deze silos kunnen zorgen voor slechtere ervaringen van bestaande en potentiële klanten.
Hoe kan je data silos verhelpen?
De beste manier om data silos te elimineren uit het bedrijf is door te voorkomen dat ze in eerste instantie ontstaan. Helaas hebben maar weinig bedrijven de luxe om hun infrastructuur vanaf het begin af aan opnieuw op te bouwen. Daarom kiezen bedrijven vaak voor drie veelvoorkomende benaderingen om data silos aan te pakken:
Draaistoel-interfaces. Bij deze populaire omweg is het nodig om dezelfde data handmatig in verschillende systemen in te voeren, zodat de data door het hele bedrijf compleet blijven
Datawarehouses of data lakes. Datawarehouses zijn opslagplaatsen voor gestructureerde en gefilterde data die worden verwerkt voor specifieke doeleinden. Data lakes zijn grote hoeveelheden rauwe data zonder specifiek doel. Beide voegen ze data vanuit het hele bedrijf samen en slaan deze op in één opslagplaats. De uitdaging ligt in het feit dat de data verouderen en tijdrovend onderhoud nodig hebben om up-to-date te houden.
API’s. Application Programmable Interfaces (API’s) helpen systemen en applicaties met elkaar te communiceren in een gezamenlijke taal. Dit creëert een systeem van systemen binnen het bedrijf, dat het mogelijk maakt voor ongelijke systemen om data in real-time te delen.
Datasilo verhelpen via sterke API-strategie
Zoals je begrijpt zijn API’s veruit de beste oplossing uit deze drie strategieën om te werken met data-silos. Een API wordt echter pas echt waardevol als de toepassing ervan klopt. Bedrijven als eBay, Coca Cola en Amazon gebruiken API’s om datasilos af te breken met een API-strategie die binnen het hele bedrijf wordt gehanteerd.
Van alle bedrijven gebruikt 89% al enige vorm van een API-strategie. Het niveau waarop organisaties de strategie toepassen, varieert nog enorm. Organisaties met een API-strategie die in het hele bedrijf is doorgevoerd, zien dat ontwikkelaars 36% productiever zijn en dat er 67% meer projecten worden afgerond dan bedrijven met een meer primitievere benadering.
89% van de bedrijven gebruikt een enige vorm van een API-strategie.
Uit onderzoek blijkt dat een API-strategie die binnen het hele bedrijf is ingevoerd technische en zakelijke teams helpt om data silos af te breken. Het is aan CIO’s en IT om een proactieve rol in te nemen en een transformatie strategie voor hun bedrijf vorm te geven. De cijfers van een meer geïntegreerde strategie liegen er niet om. Bedrijven zien tastbare resultaten, zoals een snellere oplevertijd door teams, meer inzicht voor CIO’s en management en meer controle over de manier waarop mensen informatie inzien en delen.