Eén app voor alles en iedereen: Proximus vindt zich opnieuw uit met low-code

Low-code als het kan, high-code als het moet

Proximus

Proximus lanceerde recent Proximus+: een ‘superapp’ die het digitale ecosysteem van de telecomprovider aan elkaar lijmt. Voor de ontwikkeling van de app werd gekozen voor een low-code aanpak.

Proximus+ is sinds begin april beschikbaar voor klanten van de telecomprovider, maar ook niet-klanten zijn er welkom. De applicatie moet meer dan gewoon dat zijn: Proximus omschrijft Proximus+ als een ‘digitale metgezel’. Bovenop diensten gerelateerd aan je telecomabonnement, bevat Proximus+ ook tal van nieuwe toepassingen die relevant zijn voor het dagelijkse leven van de gebruiker.

Met Proximus+ heeft Proximus niet alleen zijn digitale dienstverlening, maar ook zichzelf heruitgevonden. Tina Hernalsteen (Ecosystems Tribe Lead) en Georgi van Droogenbroeck  (Consumer Strategy Innovation Manager) vertellen aan ITdaily hoe de app, met de hulp van Mendix’s low-codeplatform, tot stand kwam.

lees ook

Project On Track: met een Legotrein bijleren over low-code-ontwikkeling

Van app naar platform

Proximus bouwde in de afgelopen jaren een uitgebreid digitaal ecosysteem uit, dat zich voorbij de grenzen van telecom uitstrekt. Het digitale aanbod bestond echter uit losstaande applicaties. Het ontbrak Proximus nog aan een platform dat als bindmiddel tussen de losse componenten optreedt. Dat manco vult Proximus+ in.

Hernalsteen legt uit: “Onze algemene strategie is om Proximus als premiummerk in de telecomsector neer te zetten, maar ook om klanten meer te bieden dan telecom alleen. Via Proximus+ bieden we meerdere diensten aan die het dagelijkse leven van gebruikers verrijken. Dit gebeurt aan de hand van vier domeinen: Telco, Home, Mobility en Neighbourhood. We waren al actief in deze domeinen, maar dan met aparte applicaties. Nu zijn die diensten via één platform toegankelijk.”

Relevant voor iedereen

Het luik Telco bevat de diensten die vroeger in de MyProximus-app te vinden waren. Hier kunnen klanten hun dataverbruik en facturen opvolgen en hulp vragen aan een geïntegreerde chatbot. Het Home-menu bevat onder meer gegevens om energiecontracten te vergelijken en over te schakelen, in Neighbourhood ontdek je leuke restaurants in de buurt en reserveer je meteen je tafel, Mobility helpt je op je bestemming te geraken en tickets of parkeerplaats te betalen.

De mogelijkheden worden nog volop uitgebreid. In een toekomstige release wil Proximus bijvoorbeeld nog functies van bankenapplicaties rond budgetanalyse en cashbacks integreren, en real-time verkeersmonitoring mogelijk maken. “Er ligt nog een stevige roadmap voor ons”, licht Hernalsteen een tipje van de sluier.

De applicatie is niet exclusief voor klanten van Proximus. Een zeer bewuste keuze, gaat Hernalsteen verder. “Door de app open te stellen voor iedereen, geven we ons een nieuwe manier om nieuwe klanten te bereiken zonder ons marketingbudget te moeten verhogen. De app versnelt de digitale interactie tussen klanten en het merk Proximus. Er is altijd wel iets te vinden dat voor de gebruiker leuk en relevant is.”

Proximus+ moet relevant zijn voor het dagelijkse leven van de gebruiker.

Tina Hernalsteen, Ecosystems Tribe Lead Proximus

Besparen met low-code

De integratie van applicaties biedt ook voordelen voor de ontwikkelingsteams van Proximus. Hernalsteen: “Al die afzonderlijke applicaties moesten eerst gebouwd en vervolgens onderhouden worden. Alles integreren in één platform brengt aanzienlijke kostenreductie met zich mee.”

lees ook

Is het verstandig te besparen op technologie in economisch moeilijke tijden?

De keuze voor het low-code ontwikkelingsplatform van Mendix, maakte nog extra kostenbesparingen mogelijk voor Proximus. “We deden een voorbereidende studie waaruit bleek dat low-code niet alleen een snellere time-to-market bood, maar ook twintig tot dertig procent goedkoper was dan high-code. Omdat we diensten van partners willen integreren, moet het platform flexibel en wendbaar zijn. Die factoren maakten Mendix een goede fit.”

De low-code aanpak van Mendix smaakt naar meer voor Proximus, getuigt Hernalsteen. “We hebben eerst een proof-of-concept opgezet binnen één bedrijfstak. Dit project is goed geland, dus nu worden stapsgewijs nieuwe diensten in low-code ontwikkeld en oude diensten overgezet. De basiscomponenten liggen er om low-code breder in te zetten. Er is een dedicated cross-functioneel team opgezet om expertise en integratie van tooling te bevorderen en Mendix is hier zelf ook zeer actief bij betrokken. We hebben een directe lijn met hun R&D-team. ”

Low-code als het kan, high-code als het moet

Van Droogenbroeck was eveneens snel overtuigd van low-code. “Het visuele platform van Mendix is zeer toegankelijk voor businessprofielen met minder kennis van softwareontwikkeling. Zij moeten niet naar een scherm vol lijnen code staren. Het hele team kan nu samen rond de code zitten. Het is zo visueel dat het voor iedereen begrijpelijk is.”

Met low-code is de basis gelegd om het Proximus+-aanbod verder uit te bouwen. “De basis van het designsysteem is in low-code. Als we custom componenten kunnen bouwen, kunnen we onze plan trekken en het integreren van api’s van partners is zeer eenvoudig in Mendix. Tegelijkertijd blijft high-code ontwikkeling mogelijk als dat moet. Op dat vlak zitten we niet in een canvas waar we niet meer uit geraken. We kunnen zelf spelen met de onderdelen”, besluit van Droogenbroeck.

Low-code is toegankelijker voor mensen met minder kennis van coderen, omdat je niet naar een scherm vol lijnen code moet staren.

Georgi van Droogenbroeck, Consumer Strategy Innovation Manager Proximus

Deze redactionele bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Mendix. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home